Stagnacja na rynku ciągników

Wrzesień jest pierwszym miesiącem w 2017 roku, w którym liczba rejestracji nowych ciągników przekroczyła 1000 – dokładnie zarejestrowano ich 1039 szt. i było to o 251 szt. więcej niż miesiąc wcześniej, ale wciąż o 270 szt. mniej niż we wrześniu 2016 (spadek o 20,4%) – podaje Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych.

Od początku roku zarejestrowano 6946 szt. nowych ciągników, w stosunku do 6848 szt. w tym samym czasie w roku 2016; to daje symboliczny wzrost 1,4% rok do roku.

Miniony miesiąc nie przyniósł większych zmian w udziałach rynkowych głównych marek liczony od początku roku, nadal na pozycji lidera pozostaje New Holland z 16,4% udziału w rynku (1139 szt.). Kolejne miejsca zajmują: John Deere 12,9 % (897 szt.), Kubota 11,1% (773 szt.), Zetor 10,7% (742 szt.), Deutz Fahr 9,4% (650 szt.).

Jeśli chodzi o ilość rejestracji w kategoriach mocy, to widać sporo zmian w strukturze sprzedaży w stosunku do zeszłego roku. Najniższa kategoria mocy <50 KM stanowi obecnie 17,8% wszystkich ciągników, w zeszłym roku było to 14,6%. Obecnie w tej kategorii notujemy wzrost rejestracji o 234 szt. (1237 szt.), w kat. 50-74 KM widać spadek o 157 szt. i kategoria ta stanowi 39,8% w stosunku do 42,7% rok wcześniej, w kat. 75-99 notujemy wzrost o 248 szt. do 19,3% udziałów (16% przed rokiem), kategoria 100-129 KM traci aż 5pp w strukturze sprzedaży i stanowi obecnie tylko 12,7%, w tej kategorii zarejestrowano o 330 ciągników mniej niż w 2016, o 1pp rośnie kategoria 130-159 KM, ciągniki w najwyższych kategoriach powyżej 160 KM stanowią w ogólnej strukturze sprzedaży niemal ten sam odsetek co rok wcześniej – tu nie notujemy większych zmian.

Województwo mazowieckie nadal jest regionem o największej ilości rejestracji: 1078 szt. co stanowi 15,5% (16,1% w 2016), na drugie miejsce awansowało lubelskie – 10,2% (709 szt.), wielkopolskie notuje udziały 9,9% (689 szt.) – rok wcześniej 13,8% i 944 szt., łódzkie z 657 szt. posiada 9,5% w ogólnej sprzedaży.

Od początku roku sprzedano 12 818 szt. ciągników używanych, 82% z nich stanowiły ciągniki sprowadzone z zagranicy (10517 szt.), 2301 szt. to ciągniki używane pochodzenia krajowego; ponad 51% to ciągniki w wieku powyżej 20 lat.

Źródło: PIGMiUR