fbpx
Strona głównaPozostałeSpecyfikacje olejów silnikowych i przekładniowych

Specyfikacje olejów silnikowych i przekładniowych

Stając przed ladą sklepową dokonujemy wyboru towaru jaki kupujemy. W przypadku zakupu pieczywa nieudany zakup jedynie nie będzie nam smakował. W przypadku, kiedy kupujemy olej silnikowy lub przekładniowy, konsekwencje niewiedzy a co za tym idzie wybór mogą być fatalne w skutkach. N

Producenci materiałów smarnych stosują różne oznaczenia na opakowaniach. Nie są one skomplikowane. Jednak jest ich kilka rodzajów, w zależności od normy w jakiej są zakodowane. Oleje silnikowe oznaczane są najczęściej normami ACEA (Tabela1) i API (Tabela 2 i Wykres1). Temperatury używalności olejów według klasyfikacji API publikowane były w minionym numerze WRP Paliwa i oleje zimowe” str. 23. Posiadanie wiedzy o jakości cieczy w opakowaniu, które trzymamy w ręce, gwarantuje długotrwałą i bezawaryjną eksploatację wszystkich urządzeń, w których występuje smarowanie za pomocą oleju. Od silnika w ciągniku rolniczym, jego skrzyni biegów, przekładni w rozdrabniaczu. Jeśli odczytamy oznaczenie API SJ/CF mamy do czynienia z olejem silnikowym uniwersalnym. Jakość można sklasyfikować według wykresu nr 1.

Poza olejami do mechanicznych skrzyń przekładniowych, możemy spotkać się z olejem koloru koralowo – czerwonego do przekładni automatycznych. Konkretne oznaczenie zawiera instrukcja obsługi urządzenia lub pojazdu. Nazwy takie jak Dexron II, Dexron III, Typ F, Mercon, Mercon V, Chrysler 7176, ATF-Plus, oznaczają olej ATF (ang. – automatic transmission fluid), czyli nic innego jak płyn do automatycznych skrzyń przekładniowych.

Tabela 1.

Klasyfikacja ACEA

Oznaczenie klasy

Właściwości i zastosowanie

A – Oleje do silników benzynowych

A 1

oleje paliwooszczędne, najniższa jakość

A 2

oleje średniej jakości

A 3

oleje najwyższej jakości

A 5

oleje paliwooszczędne najwyższej jakości

B – Oleje do samochodów osobowych i lekkich ciężarowych z silnikami o zapłonie samoczynnym

B 1

oleje paliwooszczędne, najniższa jakość

B 2

oleje średniej jakości

B 3

oleje najwyższej jakości, do silników z wtryskiem pośrednim

B 4

oleje najwyższej jakości, do silników z wtryskiem bezpośrednim, jak również tam, gdzie wymagane są oleje klasy B 3

B 5

oleje paliwooszczędne, najwyższa jakość

E

oleje do samochodów ciężarowych z silnikami o zapłonie samoczynnym

Upraszczając, płyny ATF dzielimy na dwie grupy użytkowe:
• Dexron/Mercon II i IID i IIE D4-ATF są płynami stosowanymi w starszych typach przekładni, zalecanymi do użytkowania w automatycznych skrzyniach przekładniowych, systemach wspomagania układów kierowniczych, hamulcach olejowych etc.

• Dexron/Mercon III i V, (olej klasy API GL-4) High-Temp ATF, C+ATF, są olejami stosowanymi w nowoczesnych układach hydrauliki napędowej i sterującej.

Należy obalić obiegową opinię o uniwersalności płynów ATF. Taki płyn nie istnieje! Zamiennie można zastosować Mercon-a III zamiast Mercon-a IID. Słaba znajomość tematu u sprzedawców wynika z małej popularności skrzyń automatycznych w polskiej praktyce. Niemniej, w handlu spotykamy najczęściej oleje Dexron/Mercon II i IID oraz Dexron/Mercon III. Dopuszczalne jest stosowanie oleju ATF o jedną specyfikację wyższego, lecz nigdy nie odwrotnie.

Tabela 2.

Oznaczenie olejów przekładniowych według specyfikacji API

GL-1

do niektórych ręcznych skrzyń biegów, gdzie możliwe jest użycie oleju bez dodatków

GL-2

do średnio obciążonych przekładni ślimakowych, gdzie nie jest już możliwe zastosowanie oleju klasy GL-1

GL-3

do ręcznych skrzyń biegów i przekładni kątowych z kołami o zębach krzywoliniowych pracujących w umiarkowanych warunkach

GL-4

do przekładni walcowych, stożkowych i hipoidalnych pracujących w umiarkowanie ciężkich warunkach

GL-5

do przekładni hipoidalnych pracujących przy dużych prędkościach lub w warunkach mała prędkość/duży moment obrotowy

Podobnie, nie należy mylić syntetycznych olejów przekładniowych klasy API GL-5 o kolorze i konsystencji myląco podobnej do płynu ATF. To nie są takie same oleje!Alan”

ZOSTAW KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Proszę podać swoje imię tutaj
Proszę wpisać swój komentarz!

Polityka Prywatności

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Wydawnictwo PLANTPRESS poleca

INNE ARTYKUŁY AUTORA
ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.