Specyfikacje olejów silnikowych i przekładniowych

Stając przed ladą sklepową dokonujemy wyboru towaru jaki kupujemy. W przypadku zakupu pieczywa nieudany zakup jedynie nie będzie nam smakował. W przypadku, kiedy kupujemy olej silnikowy lub przekładniowy, konsekwencje niewiedzy a co za tym idzie wybór mogą być fatalne w skutkach. N

Producenci materiałów smarnych stosują różne oznaczenia na opakowaniach. Nie są one skomplikowane. Jednak jest ich kilka rodzajów, w zależności od normy w jakiej są zakodowane. Oleje silnikowe oznaczane są najczęściej normami ACEA (Tabela1) i API (Tabela 2 i Wykres1). Temperatury używalności olejów według klasyfikacji API publikowane były w minionym numerze WRP Paliwa i oleje zimowe” str. 23. Posiadanie wiedzy o jakości cieczy w opakowaniu, które trzymamy w ręce, gwarantuje długotrwałą i bezawaryjną eksploatację wszystkich urządzeń, w których występuje smarowanie za pomocą oleju. Od silnika w ciągniku rolniczym, jego skrzyni biegów, przekładni w rozdrabniaczu. Jeśli odczytamy oznaczenie API SJ/CF mamy do czynienia z olejem silnikowym uniwersalnym. Jakość można sklasyfikować według wykresu nr 1.

Poza olejami do mechanicznych skrzyń przekładniowych, możemy spotkać się z olejem koloru koralowo – czerwonego do przekładni automatycznych. Konkretne oznaczenie zawiera instrukcja obsługi urządzenia lub pojazdu. Nazwy takie jak Dexron II, Dexron III, Typ F, Mercon, Mercon V, Chrysler 7176, ATF-Plus, oznaczają olej ATF (ang. – automatic transmission fluid), czyli nic innego jak płyn do automatycznych skrzyń przekładniowych.

Tabela 1.

Klasyfikacja ACEA

Oznaczenie klasy

Właściwości i zastosowanie

A – Oleje do silników benzynowych

A 1

oleje paliwooszczędne, najniższa jakość

A 2

oleje średniej jakości

A 3

oleje najwyższej jakości

A 5

oleje paliwooszczędne najwyższej jakości

B – Oleje do samochodów osobowych i lekkich ciężarowych z silnikami o zapłonie samoczynnym

B 1

oleje paliwooszczędne, najniższa jakość

B 2

oleje średniej jakości

B 3

oleje najwyższej jakości, do silników z wtryskiem pośrednim

B 4

oleje najwyższej jakości, do silników z wtryskiem bezpośrednim, jak również tam, gdzie wymagane są oleje klasy B 3

B 5

oleje paliwooszczędne, najwyższa jakość

E

oleje do samochodów ciężarowych z silnikami o zapłonie samoczynnym

Upraszczając, płyny ATF dzielimy na dwie grupy użytkowe:
• Dexron/Mercon II i IID i IIE D4-ATF są płynami stosowanymi w starszych typach przekładni, zalecanymi do użytkowania w automatycznych skrzyniach przekładniowych, systemach wspomagania układów kierowniczych, hamulcach olejowych etc.

• Dexron/Mercon III i V, (olej klasy API GL-4) High-Temp ATF, C+ATF, są olejami stosowanymi w nowoczesnych układach hydrauliki napędowej i sterującej.

Należy obalić obiegową opinię o uniwersalności płynów ATF. Taki płyn nie istnieje! Zamiennie można zastosować Mercon-a III zamiast Mercon-a IID. Słaba znajomość tematu u sprzedawców wynika z małej popularności skrzyń automatycznych w polskiej praktyce. Niemniej, w handlu spotykamy najczęściej oleje Dexron/Mercon II i IID oraz Dexron/Mercon III. Dopuszczalne jest stosowanie oleju ATF o jedną specyfikację wyższego, lecz nigdy nie odwrotnie.

Tabela 2.

Oznaczenie olejów przekładniowych według specyfikacji API

GL-1

do niektórych ręcznych skrzyń biegów, gdzie możliwe jest użycie oleju bez dodatków

GL-2

do średnio obciążonych przekładni ślimakowych, gdzie nie jest już możliwe zastosowanie oleju klasy GL-1

GL-3

do ręcznych skrzyń biegów i przekładni kątowych z kołami o zębach krzywoliniowych pracujących w umiarkowanych warunkach

GL-4

do przekładni walcowych, stożkowych i hipoidalnych pracujących w umiarkowanie ciężkich warunkach

GL-5

do przekładni hipoidalnych pracujących przy dużych prędkościach lub w warunkach mała prędkość/duży moment obrotowy

Podobnie, nie należy mylić syntetycznych olejów przekładniowych klasy API GL-5 o kolorze i konsystencji myląco podobnej do płynu ATF. To nie są takie same oleje!Alan”

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Please enter your name here
Please enter your comment!

Polityka Prywatności