Siła ze Skandynawii

0
497

28 października, w miejscowości Sokolniki k/Maszewa, na polu należącym do państwa Antonow, odbył się pokaz roboczy ciągników Valtra. Zaprezentowano modele A95 o mocy 100 km, TC 40 ze 145 konną jednostką napędową oraz T180 ze 190 konnym silnikiem. N

Prezentowany model T180, uzyskuje moc maksymalną przy niewiarygodnie niskich obrotach – 1800 o/min. Jednostka napędowa zabudowana jest odmiennie jak w większości konstrukcji, nad przednią osią. Muskularny kadłub silnika i misa olejowa odlewana ze staliwa są elementem nośnym zastępującym ramę. Mamy tu do czynienia z konstrukcją samonośną. Również konstrukcja wewnętrzna silnika jest wyjątkowo masywna. Dla przykładu – tuleja cylindrowa, typu mokrego (wymienna) jest podparta w trzech punktach, równomiernie rozłożonych na całej jej wysokości. Zapewnia to nie tylko dobre chłodzenie, ale również, a może przede wszystkim, ogromną sztywność. Pamiętajmy, że ten element silnika wolnoobrotowego poddawany jest ogromnym obciążeniom, nie tylko dynamicznym, ale również statycznym. Przednie, nadosiowe położenie silnika, znakomicie ułatwia dostęp do orbitrona układu kierowniczego, pomp hamulcowych zabudowanych na ścianie czołowej kabiny operatora.
Silnik jest wyposażony w standardową rozdzielczą pompę wtryskową sterowaną elektronicznie, wyposażoną w system samoodpowietrzania. Inżynierowie, mając na względzie specyfikę warunków eksploatacyjnych panujących na wsi, zrezygnowali z nowatorstwa technologicznego, na rzecz niezawodności sprawdzonych rozwiązań. Nie oznacza to, że Valtra T180 jest konstrukcją przestarzałą. Zarówno silnik, jak również reszta konstrukcji spełnia rygorystyczne normy UE. Skrzynia przekładniowa jest w całości mechaniczna. Doskonałe dopasowanie przełożeń do krzywej mocy silnika pozwala na rezygnację z systemów elektronicznych tam, gdzie można się bez nich obyć. Jednym z nielicznych układów elektronicznych jest power shift.
Podnośnik o udźwigu 7700kg, z systemem EHR (elektrohydrauliczny system samopoziomowania) zapewnia doskonały komfort pracy i sprawność całego ciągnika. Wentylator zespołu chłodnic – wyposażony w sprzęgło lepkościowe – wiskotyczne.
Fiński producent o nazwie Valtra istnieje na rynku od 1951 roku. Firma posiada ogromne doświadczenie w produkcji silników i przekładni różnych typów. Samochody ciężarowe ze znakiem SISU są cenione przez kierowców.


Alan