Rozmowy polsko-indyjskie

Podsekretarz stanu Tadeusz Nalewajk spotkał się z prezesem All India Association of Industries (AIAI) Vijajem Kalantrim i wiceprezesem World Trade Center-Mumbai oraz dyrektorem wykonawczym AIAI panią Rupa Naik. Celem spotkania było omówienie możliwości rozwoju eksportu produktów rolno-spożywczych na rynek indyjski. W rozmowach uczestniczyli również przedstawiciele Polsko-Indyjskiej Izby Gospodarczej, Ministerstwa Gospodarki, Głównego Inspektoratu Weterynarii, Agencji Rynku Rolnego, Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich, Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego oraz Związku Sadowników RP.

Wiceminister Tadeusz Nalewajk poinformował o potencjale eksportowym polskiego rolnictwa i o zainteresowaniu wprowadzeniem produktów tego sektora na rynek indyjski. Wraz z obecnymi na spotkaniu przedstawicielami polskich producentów przedstawił ofertę dotyczącą jabłek, mleka i mięsa. Zwrócił przy tym uwagę na konkurencyjność cenową, krótszy dystans, aniżeli w przypadku największych dotychczasowych importerów (USA, Nowa Zelandia, Kanada) oraz na walory smakowe i jakościowe polskich produktów.
Zgodzono się, że dla wzrostu wymiany dwustronnej bardzo ważna jest likwidacja barier handlowych poprzez ustalenie certyfikatów fitosanitarnych i weterynaryjnych.
Wiceminister zwrócił się z prośbą o wsparcie przez AIAI przyśpieszenia rozpatrywania przez władze indyjskie ww. certyfikatów. Poinformował także, że strona polska przygotowuje pismo do władz indyjskich z prośbą o akceptację alternatywnego fumigantu, który jest środkiem stosowanym wobec jabłek dostarczanych do Indii, a którego stosowanie jest zabronione w Unii Europejskiej.

Główny Lekarz Weterynarii poinformował ponadto, że zaprosił na rozmowy do Polski, podsekretarza stanu w podlegającemu Ministerstwu Rolnictwa Departamencie Hodowli Zwierząt i Mleczarstwa Anupa Kumar Thakur. Prezes AIAI zapewnił, że dołoży wszelkich starań, aby wpłynąć na przyśpieszenie procedur związanych z uzyskaniem przez Polskę certyfikatów niezbędnych dla polskich eksporterów. Natomiast Dyrektor Wykonawczy AIAI poinformowała, że produktem, który na rynku indyjskim cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem jest łosoś wędzony i otwiera to duże możliwości dla polskich eksporterów tej ryby.

MRiRW /AT/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Please enter your name here
Please enter your comment!

Polityka Prywatności