reklama
baner KUHN
reklama
Baner Yara
reklama
Baner Agroecopower
reklama
baner BASF
reklama

Dwurotorowe kombajny New Hollanda mają już 50 lat. Jaka jest ich historia?

New Holland świętuje w tym roku 50. rocznicę technologii Twin Rotor. Pierwszy dwurotorowy kombajn tej firmy – model TR70 – został wprowadzony na rynek w 1975 roku. Kontynuacja tej koncepcji znajduje odzwierciedlenie w nowych modelach, tj. CR11. A jak wygląda jej historia?

reklama
Baner Osadkowski
reklama
baner stihl

Do chwili obecnej na całym świecie wyprodukowano ponad 70 000 kombajnów TR i CR Twin Rotor. Centrum doskonalenia maszyn żniwnych New Holland w belgijskim Zedelgem zostało niedawno poddane znaczącym inwestycjom i modernizacji w celu produkcji najnowszych modeli CR10 i CR11.

Początek New Hollanda z kombajnami

Firma New Holland na rynek kombajnów zbożowych weszła w 1964 roku, przejmując belgijską firmę Claeys, która 12 lat wcześniej wprowadziła na rynek swój pierwszy kombajn samobieżny. W ciągu dekady, która nastąpiła po przejęciu, firma New Holland kontynuowała rozwój przejętej linii konwencjonalnych kombajnów klawiszowych, ale w latach 60. rozpoczęła badania nad nowymi sposobami młócenia i oddzielania ziarna w celu zwiększenia wydajności, poprawy czystości i zmniejszenia strat.

reklama
Baner Corner
reklama
baner kioti

Klawisze zastąpimy rotorami

W tym celu inżynierowie firmy New Holland przeanalizowali siłę odśrodkową i jej potencjał w zakresie oddzielania ziarna od masy roślinnej, co stanowi innowacyjną koncepcję wyraźnie różniącą się od tradycyjnej metody młócenia i oddzielania za pomocą bębna/klepiska i młocarni.

reklama
baner bayer
reklama
Baner Samasz
reklama
baner MChale

Pierwsza maszyna rozwojowa, zaadaptowana z modelu 985 z belgijskiej fabryki Claeys, została przetestowana w kukurydzy w 1968 roku, a w następnym roku w pszenicy. Testy wykazały korzyści płynące z podzielenia strumienia plonów napływającego z przenośnika pochyłego na dwa strumienie, podając go do dwóch przeciwbieżnych wirników wzdłużnych, pracujących na wzdłużnych klepiskach, które składały się z sekcji młócących, po których następowały sekcje oddzielające. Wysoka prędkość obrotowa wirników oznaczała, że siła odśrodkowa wyrzucała większość ziarna przez klepiska, minimalizując uszkodzenia ziarna w porównaniu z konwencjonalnym omłotem bębnowym oraz minimalizując straty w porównaniu z separacją na klawiszach wytrząsacza.

New Holland TR89, fot. materiały prasowe

TR70 – pierwszy kombajn rotorowy New Hollanda

Do 1969 roku testowano całkowicie nowy projekt kombajnu z tymi elementami wewnętrznymi, a w 1975 roku wprowadzono na rynek pierwszy model produkcyjny, TR70 z silnikiem o mocy 145 KM i zbiornikiem ziarna o pojemności 5550 litrów – pierwszy kombajn New Holland zbudowany w USA. W 1979 roku został zastąpiony przez zmodernizowany model TR75, do którego dołączył większy model TR85. W ciągu następnych dwóch dekad gama ewoluowała, a w 1997 roku wyprodukowano 25000. kombajn TR.

reklama
Baner Sumiagro

Rozwój europejskich kombajnów o dużej wydajności podążył odrębną ścieżką wraz z opracowaniem kombajnów Twin-Flow wprowadzonych w 1983 roku. Wykorzystywały one konwencjonalny bęben i klepisko, duży odrzutnik i separator obrotowy, a następnie poprzeczny rotor Twin Flow, który dzielił plony na dwa strumienie w celu oddzielenia pozostałych ziaren.

New Holland TR99, fot. materiały prasowe

Nowe kombajny rotorowe New Hollanda

Jednak pod koniec lat 90-tych inżynierowie New Holland w Europie i Ameryce Północnej rozpoczęli prace nad całkowicie nową konstrukcją – Twin Rotor, która zaspokoiłaby potrzeby rolników na całym świecie we wszystkich rodzajach upraw kombinowanych. Wprowadzone w 2002 roku i łączące kluczowe cechy maszyn TR i TF z nowymi rozwiązaniami i stylistyką, nowe CR960 o mocy 333 KM i CR980 o mocy 428 KM były początkowo budowane w USA, zanim produkcja została przeniesiona w 2005 roku do fabryki Zedelgem w Belgii.

CR960 był wyposażony w podwójne wirniki o średnicy 432 mm, a większe jednostki o średnicy 560 mm w CR980, który miał zbiornik na ziarno o pojemności 12 500 litrów. Operatorzy skorzystali z całkowicie nowej konstrukcji kabiny. Gama ta była stopniowo rozszerzana i wprowadzono w niej takie funkcje, jak automatyzacja kombajnu IntelliSense, zdalnie regulowane łopatki rotora Dynamic Flow Control, technologia Dynamic Feed Roll i zarządzanie resztkami Opti-Spread Plus. Rozwój modeli Elevation w 2007 roku wprowadził kontrolę prędkości podawania IntelliCruise dla maksymalnej wydajności oraz technologię czyszczenia Opti-Clean, aby jeszcze bardziej zwiększyć czystość ziarna. Te i inne innowacje przyniosły kombajnom TR i CR wiele nagród branżowych na całym świecie.

Kolejne kombajny, nowe rekordy

Kolejne modele to CR7.90, CR8.90, CR9.90 i CR10.90, przy czym ta ostatnia maszyna w 2014 roku pobiła rekord Guinnessa, zbierając największą ilości pszenicy w ciągu ośmiu godzin i osiągając 797,656 ton. Rekord ten utrzymuje się do dziś.

Współczesne kombajny z Serii CR, fot. materiały prasowe

Gamę kombajnów New Holland CR uzupełniają niedawno wprowadzone modele CR11 (775 KM, zbiornik o pojemności 20 000 litrów i CR10 (634 KM, zbiornik na ziarno o pojemności 16 000 litrów). Podobnie jak ich poprzednicy, nadal wykorzystują sprawdzoną technologię Twin Rotor, ale mają większą wydajność niż kiedykolwiek wcześniej, z większą mocą i pojemnością zbiornika ziarna dopasowaną do rotorów o średnicy 600 mm i długości 3600 mm, aby zmaksymalizować wydajność przeładunku plonów, zapewnić dokładne młócenie i separację oraz chronić jakość ziarna.

Źródło: New Holland, opr. Mateusz Wasak

reklama
baner MChale
reklama
reklama
baner agrosimex
reklama
baner mandam

ZOSTAW KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Przeczytaj także

None found

Najpopularniejsze artykuły

None found

ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)
INNE ARTYKUŁY AUTORA




NAJNOWSZE WIADOMOŚCI