Firmy Nokian Tyres oraz Valtra ustanowiły rekord świata w odśnieżaniu dróg ciągnikiem autonomicznym. Rekord prędkości został ustanowiony w marcu 2018 roku bezzałogowym ciągnikiem Valtra T254 Versu. Pozbawiony kierowcy ciągnik odśnieżał zamkniętą drogę w południowej Finlandii z prędkością 73,171 km/h.
Model Valtra T254 Versu zdobył nagrodę ciągnika roku 2018 i jest szeroko ceniony zarówno przez usługodawców, jak i rolników za wszechstronność w wielu zadaniach, m.in. w rolnictwie, leśnictwie i utrzymaniu infrastruktury komunalnej. Choć nie przyczyniło się to do ustanowienia rekordu prędkości, standardowy model T254 Versu jest wyposażony w nowatorski interfejs użytkownika SmartTouch zbierający wiele pochlebnych opinii operatorów ciągników z uwagi na intuicyjność.
„Dla wielu naszych klientów łatwość korzystania z podłokietnika SmartTouch obniżyła próg inwestowania w technologie dotąd uważane za mile widziane lub zbyt złożone, takie jak kierowanie automatyczne, zarządzanie zadaniami czy telemetria. Jednocześnie zauważamy rosnące zapotrzebowanie na nowe technologie pomagające zwiększyć efektywność i integrujące się z istniejącymi systemami biznesowymi. Zależy nam, aby w naszych ciągnikach SmartTouch stale oferować innowacyjne technologie”, mówi Mikko Lehikoinen, dyrektor ds. marketingu w spółce Valtra EME.
Rekord prędkości został ustanowiony w bezpiecznych warunkach i przy zaangażowaniu zespołów badawczych firm Nokian Tyres oraz Valtra. Technologia jazdy autonomicznej budzi coraz większe zainteresowanie w wielu branżach, m.in. w logistyce, w utrzymaniu dróg i w rolnictwie. Jako czołowy producent ciągników w krajach nordyckich firma Valtra może pochwalić się długą historią budowania maszyn służących do utrzymania dróg w mroźnych warunkach. Dane uzyskane podczas bicia rekordu prędkości stanowią cenne informacje na potrzeby przyszłych badań nad technologią jazdy autonomicznej.
Przekroczenie zwyczajnej prędkości ciągnika na śliskiej nawierzchni i z zamontowanym z przodu specjalistycznym narzędziem stanowi obciążenie dla ciągnika i dla jego opon. Układ klocków bieżnika w oponach Nokian Hakkapeliitta TRI został zaprojektowany specjalnie tak, aby dawał stabilność na oblodzonych i zaśnieżonych nawierzchniach.
„Przewidywalność opon Nokian Hakkapeliitta TRI i ich zachowanie jak w samochodzie osobowym, a także ich przyczepność sprawiają, że stały się one popularnym wyborem wśród firm wykonujących prace zimowe”, oznajmia Toni Silfverberg, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w spółce Nokian Heavy Tyres. „Właśnie te cechy sprawiają, że pracują one świetnie na rekordowych prędkościach”.
To drugi rekord świata pobity przez firmy Nokian Tyres i Valtra w temperaturze poniżej zera stopni Celsjusza. W 2015 roku obaj fińscy producenci zaprosili do współpracy legendę rajdów Juhę Kankkunena i ciągnikiem Valtra T234 Versu na oponach Nokian Hakkapeliitta TRI ustanowili aktualny rekord prędkości jazdy traktorem po lodzie wynoszący 130,165 km/h.
Źródło: AGCO