reklama
Baner Kuhn
reklama
Baner Yara
reklama
Baner Agroecopower
reklama
Baner Basf Osiris desktop
reklama
Baner New Holland

Przegląd kombajnu przed żniwami – na co zwrócić uwagę przed sezonem?

Żniwa to nie czas na niespodzianki. Kombajn musi działać jak w zegarku, bo każda godzina postoju to stracone tony ziarna. Dlatego zanim ruszysz w pole, poświęć dzień lub dwa na porządny przegląd maszyny. Co warto sprawdzić, co wymienić, a co przesmarować? Oto praktyczny poradnik przedżniwnego przeglądu kombajnu dla każdego rolnika, bez względu na markę czy rocznik maszyny.

reklama
Baner Osadkowski
reklama
Baner Valtra

Zaczynamy od rzeczy najważniejszej w każdym kombajnie, czyli silnika. Nawet jeśli po sezonie wszystko działało bez zarzutu, to po kilku miesiącach postoju zawsze warto rzucić okiem “pod maskę”. Zanim jednak uruchomimy silnik w kombajnie po kilkumiesięcznym przestoju, powinniśmy dokonać kilku czynności:

– Sprawdź poziom oleju w silniku, stan pasków i przewodów zasilających paliwo. Jeśli nie wymieniałeś oleju po ostatnich żniwach, zrób to koniecznie teraz. Lepiej wlać świeży olej i spać spokojnie, niż ryzykować zatarcie w połowie sezonu.

reklama
Baner Kioti

Obowiązkowo wymień też filtr oleju, koniecznie filtry paliwa i przynajmniej przeczyść sprężonym powietrzem filtr powietrza. Warto też sprawdzić akumulator, ponieważ po zimie może być rozładowany. Koniecznie przejrzyj klemy przewodów dokładnie je czyszcząc z zanieczyszczeń i warstwy utlenionej. Następnie zabezpiecz je wazeliną techniczną.

reklama
Baner Bayer maj-2025-Rhapsody
reklama
baner MChale
Filtr paliwa w kombajnie
Przed sezonem należy wymienić wszystkie filtry, w tym taki paliwa, fot. Adam Ładowski

Heder i młocarnia – dokładność to podstawa

Przedni zespół tnący i młocarnia to kluczowe części każdego kombajnu. Od ich sprawności zależy, czy zboże będzie czysto i szybko zbierane, ale też to, czy też straty ziarna będą akceptowane. W czasie przeglądu koniecznie sprawdź:

– Noże i listwę tnącą – czy same noże są kompletne, niewyszczerbione i trzymają się kosy;

– Łańcuchy napędowe i paski – czy nie są poluzowane lub popękane?

– Ślimak podający i palce – czy obracają się swobodnie i nie są wygięte?

– Młocarnia – zwróć uwagę na stan klepiska i bęben młócący.

Paski w kombajnie
Sprawdzenie stanu i napięcia pasków, to obowiązek, fot. Adam Ładowski

System czyszczenia i zbiornik – czysto, znaczy wydajnie

Po zimie warto zajrzeć do systemu czyszczącego w kombajnie. Otwórz wszystkie sita, przeczyść je dokładnie i sprawdź, czy wentylator obraca się płynnie. Wszelkie liście, pajęczyny czy zaschnięte resztki po żniwach mogą zakłócać przepływ powietrza.

reklama
Baner SumiAgro

Nie zapomnij o zbiorniku ziarna i rurze wysypowej. Sprawdź ślimak, jego łożyska i czy klapa wysypu nie zacina się po postoju.

Smarowanie – obowiązek, nie opcja

Jeśli instrukcja mówi „punkt smarowania” – to go przesmaruj. I nie pytaj, czy trzeba. Zalecenia producenta wyraźnie wskazują same punkty, jak i częstotliwość uzupełniania środka. Smarowanie to podstawa trwałości maszyny, szczególnie po zimowym przestoju. Użyj dobrego smaru (litowego lub molibdenowego) i nie oszczędzaj – smar ma wypchnąć resztki starego, zanieczyszczonego środka i chronić łożyska w czasie pracy. Zrób sobie listę punktów smarowania i jedź po kolei – nic nie pomijaj, nawet jeśli „zawsze było dobrze”.

Czyszczenie po zimie – lepiej teraz niż w zbożu

Zanim uruchomisz kombajn, porządnie go przedmuchaj. Najlepiej kompresorem lub dmuchawą. Kurz, pajęczyny, liście – wszystko to może zatkać chłodnice, czujniki albo wpaść do zboża. Zwróć szczególną uwagę na:
– komorę silnika i chłodnicę
– zbiornik zbożowy
– obudowy napędów
– czujniki elektroniczne (delikatnie przetrzyj czystą szmatką)

W nowszych kombajnach znajdziemy czujniki strat, wilgotności czy poziomu zbiornika. Ich silne zabrudzenie może dawać błędne odczyty, które mogą całkowicie unieruchomić kombajn w czasie pracy. Przeczyszczając czujniki zwróć także uwagę na stan ich okablowania, czy nie ma uszkodzeń.

Wnętrze kombajnu
Czystość to podstawa przeglądu przed żniwami, fot. Adam Ładowski

Przegląd w serwisie – warto, szczególnie w nowych maszynach

Jeśli masz nowoczesny kombajn z elektroniką, GPS-em i automatycznym prowadzeniem, to obowiązkowo raz w roku warto oddać go na przegląd do autoryzowanego serwisu. Nie chodzi tylko o gwarancję, ale o to, że fachowiec z komputerem i doświadczeniem może zauważyć coś, czego nie widać gołym okiem.

Przegląd powinien obejmować:
– diagnostykę czujników i sterowników
– kalibrację automatyki i GPS
– sprawdzenie układów napędowych i hydraulicznych
– ocenę zużycia elementów roboczych

Nowy kontra stary kombajn– różne maszyny, różne priorytety

Trzeba uznać, że stare kombajny wymagają więcej mechanicznej troski. Sprawdź każdy luz na połączeniach i każde łożysko czy przegub kulowy. Tam, gdzie nie ma elektroniki, trzeba wszystko kontrolować samemu – słuchem, wzrokiem, dotykiem. Tu przyda się doświadczenie.

Nowoczesne kombajny mają za to zaawansowaną elektronikę, która może “zgłupieć” od zabrudzonego czujnika, przerwanego połączenia elektrycznego czy rozładowanego akumulatora. Przegląd elektroniki jest równie ważny, co smarowanie. Jeśli w czasie wiosennego przeglądu zauważyłeś ślady myszy czy innych gryzoni, dokładnie usuń wszelkie ślady ich bytności. Jednocześnie zwróć szczególną uwagę na luźne przewody elektryczne, które mogą być uszkodzone.

Na koniec – przeglądu kombajnu nie odkładaj na później, na dzień przed żniwami. Masz teraz czas, narzędzia i względny spokój. W polu nie będzie miejsca na poprawki – tam masz tylko jedno zadanie: młócić wydajnie i bez przestojów.

reklama
baner MChale
reklama
baner SDF
reklama
Baner Agrosimex

ZOSTAW KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Przeczytaj także

None found

Najpopularniejsze artykuły

None found

ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)
INNE ARTYKUŁY AUTORA




NAJNOWSZE WIADOMOŚCI