„Pora na pomidora” przeciw otyłości wśród dzieci

Otyłość i nadwaga to problem już nie tylko ludzi dorosłych. Coraz częściej dotyka też dzieci i młodzież. Dlatego w tym roku organizator IV edycji ogólnopolskiej kampanii „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”, działania kieruje przede wszystkim do najmłodszych oraz osób, które odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu ich nawyków żywieniowych.

Eksperci oraz organizacje zajmujące się kwestiami zdrowia systematycznie donoszą o szybko rosnącej liczbie dzieci i młodzieży z nadmierną masą ciała. Co więcej, otyłość i nadwaga są traktowane jako najpoważniejsze choroby cywilizacyjne naszych czasów. Potwierdzają to m.in. raporty WHO (Światowej Organizacji Zdrowia), UNICEF-u czy Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie (IŻiŻ).

Z badań przeprowadzonych przez IŻiŻ w Warszawie wynika, że w grupie 13-latków co czwarty polski uczeń ma problem z otyłością1.

Bez większego znaczenia jest również płeć dziecka, albowiem w podobny sposób borykają się z tą przypadłością zarówno chłopcy, jak i dziewczynki. Częstymi przyczynami przyrostu masy ciała ponad wytyczone normy są brak wiedzy na temat prawidłowych wielkości porcji posiłków lub niestosowanie się do ogólnych zasad racjonalnego żywienia.

Co zatem robić, aby przeciwdziałać nadwadze i otyłości u najmłodszych? Jednym z rozwiązań jest zachęcenie dzieci i młodzieży do spożywania na co dzień większej ilości warzyw i owoców. W tegorocznej edycji organizator kampanii „Pora na pomidora…” działania kieruje m.in. do opiekunów, od których zależy, co i jak często dzieci zjadają. Podczas szkoleń dowiedzą się, jakie znaczenie mają warzywa i owoce w codziennej diecie dzieci i młodzieży, a także poznają sposoby zapobiegania przyczynom oraz skutkom nadwagi i otyłości.
 – Warzywa i owoce odgrywają kluczową rolę w rozwoju dzieci, dlatego nie możemy zapominać o tych produktach podczas przyrządzania ich codziennych posiłków. Jeżeli chcemy, by nasze dziecko rozwijało się prawidłowo, warto zatroszczyć się o jego właściwą dietę i nauczyć je jedzenia bez pośpiechu – mówi Alicja Kalińska, dyrektor Centrów Dietetycznych SetPoint, ekspert kampanii „Pora na pomidora…” – Gdy dziecko pozna zasady zdrowego odżywiania we wczesnym dzieciństwie, ma szansę stosować je w dorosłym życiu i na długie lata cieszyć się zdrowiem, pozytywną energią i szczupłą sylwetką.

Podczas kampanii zaplanowano m.in.:

  • szkolenia dla kadry szkolnej, które poprowadzi dietetyk – specjalista ds. żywienia,
  • warzywno-owocowe warsztaty dla dzieci organizowane we współpracy z wybranymi szkołami i przedszkolami w kilku miastach w Polsce,
  • udział w pikniku Poznaj Dobrą Żywność oraz  akjcach happeningowych w wybranych imprezach plenerowych,
  • konkursy dla rodziców i dzieci na wybranych portalach parentingowych.

Na stronie internetowej kampanii www.poranapomidora.com będzie można zapoznać się z wieloma nowymi informacjami z zakresu żywienia dzieci, m.in. jak rozpoznać niepokojące sygnały wzrostu wagi u najmłodszych, jak zmieniać złe nawyki żywieniowe czy też dlaczego nie powinnyśmy zapominać o warzywach i owocach w codziennej diecie. Na stronie regularnie pojawiać się będą przykładowe tygodniowe jadłospisy dla dzieci w różnym wieku oraz propozycje ciekawych przepisów z wykorzystaniem owoców i warzyw.

Organizatorem działań, sfinansowanych ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.
1 Raport Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie
(mat)