Branża mleczarska jest jedną z najbardziej rozwiniętych branż sektora rolno-spożywczego w Polsce. Warto więc szukać kolejnych rynków zbytu, gdzie polscy producenci mogliby eksportować swoje produkty. Jednym z nich są Chiny.
Promocja europejskich przetworów mlecznych na rynku Chińskiej Republiki Ludowej, to cel jaki postawili sobie organizatorzy kampanii Trade Milk – European Dairy Treasures. W ramach programu, można zapoznać się z ofertą uznanych producentów przetworów mlecznych, poznać historię europejskich kulinariów, tradycji przyrządzania i podawania posiłków oraz stylu życia Europejczyków.
Na zaproszenie Polskiej Izby Mleka i Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka w ramach ww. projektu, w dniach 8–11 grudnia 2015 roku gościła w Polsce delegacja z Chin, wśród których byli przedstawiciele chińskich firm:
• Tiajin Jin Ju Cheng Commercial Co.Ltd (sklep on-line oraz sklepy stacjonarne w 4 miastach): pan Shuangqing Yuan (prezes) oraz pani Yingzi Lan (dyrektor wydziału sprzedaży)
• firmy HeBei Langfang Jingnan Food Co.Ltd, z której do Polski przybył pan Lining Li (manager wydziału technicznego)
• prezes firmy mającej upoważnienie na import produktów mlecznych do Chin Tianjin Hui Yuan Technology Co.,Ltd – pan Hailong Gao
• z przedsiębiorstwa Tianjin Beautiful Center Electronic Commerce Co.,Ltd prezes – pan Yuqiang Wang
Wizyta studyjna miała na celu przybliżenie gościom z Chin europejskiego rynku mleczarskiego. W trakcie kilku dni pobytu, w programie znalazły się wizyty w dwóch zakładach mleczarskich na terenie Podlasia – SM Mlekpol i OSM w Piątnicy oraz gospodarstwie rolnym Reginy i Jana Zawadzkich we wsi Ciemmoszyje (gm. Grajewo, pow. grajewski, woj. podlaskie).
Eksperci z Polskiej Izby Mleka i Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka przedstawili perspektywy rozwoju rynku mleczarskiego w Europie oraz możliwości nawiązania współpracy pomiędzy rynkiem europejskim a azjatyckim. W ramach wizyty odbyły się również rozmowy bilateralne z przedstawicielami branży mleczarskiej.
Rynek chiński od wielu lat jest jednym z najchłonniejszych na świecie. Chińczycy jako konsumenci są otwarci na produkty zagraniczne, w tym produkty z szeroko pojętej branży spożywczej. Atrakcyjność importowanych artykułów spożywczych jest często postrzegana w swojej wartości jako symbol statusu społecznego – artykuły te służą raczej jako ornamenty na pokaz niż produkty żywnościowe do konsumpcji dla przyjemności. Marki oraz opakowania są szczególnie ważnymi aspektami na chińskim rynku.
Mleko i jego przetwory na stałe wpisały się do diety Chińczyków, ale wciąż w stosunkowo niewielkich ilościach. Według statystyk, spożycie w Chinach mleka i jego przetworów w przeliczeniu na 1 mieszkańca wynosi 42 g dziennie, podczas gdy średnia światowa to 270 g dziennie.
Wśród produktów mlecznych największą popularnością cieszą się mleko UHT, mleko w proszku i mleko dla niemowląt. Bardzo małe spożycie mleka w Chinach stanowi potencjał wysokiego tempa wzrostu, dobrze rokujące na dalsze lata współpracy.
Unia Europejska jest drugim po Azji producentem mleka krowiego, wytwarzając 24% jego światowej produkcji. Kraje UE w ponad 100% (105% za rok 2012) są samowystarczalne w zapotrzebowaniu na mleko i jego produkty. W UE jest też najwyższa konsumpcja mleka na osobę 288.5 kg/rok. Jest to dużo więcej niż przeciętna światowa wynosząca 108.7 kg/rok, co sprawia, że trudno jest liczyć na istotny wzrost konsumpcji.
Renata Struzik, źródło: Cooperbras