Polska wśród liderów eksportu mięsa wołowego

Stek
Fot. Pixabay

Polska jest w Unii Europejskiej drugim eksporterem mięsa wołowego po Irlandii i trzecim unijnym eksporterem do krajów spoza Unii Europejskiej. W 2023 roku eksport mięsa wołowego przyniósł Polsce przychody rzędu 2,2 mld euro.

Polska jest znaczącym eksporterem bydła i mięsa wołowego. Ponad 80% eksportu trafiło na rynek Unii Europejskiej, a jego największymi odbiorcami były Włochy, Niemcy i Niderlandy. Przedmiotem wymiany towarowej z zagranicą są zwierzęta żywe, jak również wołowina świeża schłodzona, mrożona i produkty przetworzone. Eksport mięsa wołowego jest kluczowym elementem polskiej gospodarki rolno-spożywczej, odpowiadając za prawie 5% wartości eksportu tego sektora.

Samasz loteria - baner

Spadek unijnej produkcja wołowiny szansą dla Polaków

Według wstępnych danych Komisji Europejskiej w całym 2023 r. produkcja wołowiny w UE zmniejszyła się o 3%, do 6,5 mln ton.

– Z danych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wynika, że w Unii Europejskiej od roku 2017, na skutek między innymi wysokich kosztów produkcji bydła i spadającego spożycia wołowiny, ma miejsce tendencja do redukcji pogłowia. W czerwcu 2023 r. spadek liczebności bydła notowany był u wszystkich czołowych producentów wołowiny. To niewątpliwie szansa dla polskich hodowców i tylko od nas zależy czy ją wykorzystamy – mówi Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.

Kierunek – Azja Centralna

Polscy hodowcy mają świadomość, że trzeba także szukać rynków zbytu poza Unią Europejską. W maju uczestniczyli w misji komisarza UE ds. rolnictwa Janusza Wojciechowskiego w Kazachstanie – celem misji było zbadanie możliwości biznesowych w Azji Centralnej.

– Kazachstan jest obecnie postrzegany jako kluczowy partner UE, zwłaszcza w świetle zmian geopolitycznych po agresji Rosji na Ukrainę. Także z naszego punktu widzenia jest to bardzo atrakcyjny partner, którego namawiamy od dawna do nawiązania relacji handlowych i dopuszczenia polskiej wołowiny na ten 20 milionowy rynek – mówi Jacek Zarzecki, prezes Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego, który uczestniczył w misji.

Polska wołowina na 4 nowych rynkach świata

W ostatnich latach z sukcesem udało się otworzyć rynki w Turcji, Wietnamie, Algierii, a ostatnio również w Chinach. Dzięki temu polscy producenci wołowiny zyskali nowe możliwości eksportowe, co stanowi znaczący krok w kierunku dywersyfikacji rynków zbytu dla polskiego mięsa. Hodowcy aktywnie wspierają polskie służby weterynaryjne w ich staraniach o uzgodnienie wzorów świadectw weterynaryjnych. Wizyty tureckich i wietnamskich służb weterynaryjnych zostały sfinansowane z Funduszu Promocji Mięsa Wołowego, który sektor wykorzystuje do promowania wołowiny, a na który składają się wszyscy hodowcy bydła mięsnego.

źródło informacji: Kampania Lowe-Krowe

Baner Bayer Roundup
Baner Agrosimex Alaska
Baner webinarium konopie

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj