Już niebawem Stany Zjednoczone zwiększą import polskiej wieprzowiny nawet o 100%. Do Warszawy przyleciała kilkuosobowa delegacja amerykańskich importerów i hurtowników żywności, którzy chcą rozszerzyć współpracę z naszymi zakładami mięsnymi.
Podczas pobytu w Polsce goście z zagranicy odwiedzili zakłady mięsne w Łukowie i Sokołowie. Polskiej stronie zależy, by Amerykanie na własne oczy przekonali się, że polskie wyroby prócz tego, iż świetnie smakują to również powstają w zakładach spełniających najwyższe standardy.
W zeszłym roku do Stanów Zjednoczonych trafiło blisko 12 tys. ton mięsa, wędlin, kiełbas czy konserw wyprodukowanych w naszym kraju. Handel samym mięsem nie był duży. Wyniósł tylko 4 tys. ton. W sumie wszystkie kraje Unii wyeksportowały na tamten rynek 41 tys. ton mięsa wieprzowego. Jednak od tego roku polska sprzedaż ma pójść w górę. Jak zgodnie mówią przedsiębiorcy, nie byłoby jej, gdyby nie kampania promocyjna za granicą. Jak pokazują dane, takich spotkań mogących zwiększyć eksport trzeba organizować jak najwięcej, bo choć cena żywca na rynku w ostatnim tygodniu nieznacznie wzrosła. to wciąż w porównaniu do zeszłego roku jest ona niższa, a sytuacja w kraju jest wciąż trudna.
Ścisła współpraca z Amerykanami to dla polskich przedsiębiorców ogromna szansa. W związku z wystąpieniem w Polsce afrykańskiego pomoru świń u kilkunastu dzików wiele rynków jest dla nas zamkniętych. Poza tym w Stanach w ostatnich tygodniach wystąpiła choroba epidemiczna – biegunka świń, która spowodowała ogromne straty w stadach. Brak żywca trzeba nadrobić importem z innych krajów, w tym między innymi z Polski.
Organizatorem wizyty amerykańskich przedstawicieli w Polsce jest Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego, która między innymi w ten sposób realizuje kampanię informacyjno-promocyjną w ramach unijnego projektu „Tradycja i jakość europejskiego mięsa”. Akcja prowadzona jest po raz drugi i obejmuje rynki: Stanów Zjednoczonych, Korei Południowej i Wietnamu. Obecny projekt potrwa do lipca 2016 roku.
AT na podstawie informacji prasowej TVR