Polska eksportem stoi

Polski eksport ma się coraz lepiej – od stycznia do maja br. jego wartość wzrosła o 5,5% w porównaniu do analogicznego okresu 2014 roku.

Od stycznia do maja 2015 roku wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski wyniosła 9,3 mld euro. Jest to o około 480 mln euro więcej (+5,5%) w porównaniu do analogicznego okresu 2014 roku.
Jest coraz bardziej prawdopodobne, że w tym roku sprzedamy żywność na rekordowym poziomie 25 mld euro. A to wszystko mimo wciąż obowiązującego rosyjskiego embarga – stwierdza minister rolnictwa Marek Sawicki.
Wprowadzone zakazy spowodowały faktyczne zablokowanie rynku rosyjskiego dla wielu towarów rolno-spożywczych i w konsekwencji spadek wartości eksportu tych towarów do Rosji. W pierwszych 5 miesiącach tego roku wartość sprzedaży do Rosji to 152 mln euro wobec 345 mln w stosunku do okresu  I-V 2014, czyli prawie o 70% mniej.

Dlatego też polskie firmy były zmuszone do poszukiwania nowych rynków zbyt, nawet tych najbardziej od nas odległych geograficznie. I to z sukcesem. Ubiegły rok pod względem wartości eksportu artykułów rolno-spożywczych był lepszy od 2013 roku o ponad 7%. Oznacza to, że spadek eksportu towarów rolno-spożywczych do Rosji został skompensowany ulokowaniem tych towarów na innych rynkach zbytu. Polskie produkty cieszą się stale rosnącym zainteresowaniem zagranicznych odbiorców. I coraz częściej są to konsumenci z państw Bliskiego Wschodu, Azji i Afryki.
W okresie I-V 2015 roku największy wzrost wartości eksportu w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku odnotowano w handlu z Egiptem. Sprzedaż do tego kraju wzrosła ponad trzykrotnie, osiągając poziom około 112 mln EUR, głównie w wyniku znaczącego eksportu pszenicy. Sprzedaż dużej partii pszenicy przyczyniła się do istotnego wzrostu polskiego eksportu m.in. do Arabii Saudyjskiej (wzrost o 47%), Maroka (wzrost o 38%), Kenii (9-krotny wzrost), Sudanu (3-krotny wzrost), Jordanii (ponad 2-krotny wzrost) oraz Tanzanii (28-krotny wzrost).

Do Hongkongu sprzedajemy o 27% więcej mięsa drobiowego oraz podrobów zwierzęcych, nasz drób cieszy się też większym zainteresowaniem w Beninie (+26%), mleko w proszku w Wietnamie (+58%), a cukru do Izraela (+48%). Znaczący wzrost wartości sprzedaży towarów rolno-spożywczych odnotowano również m.in. do takich państw jak: Chorwacja, Włochy, Grecja Cypr, Szwajcaria, Francja, Republika Czeska, a także za sprawą m.in. soku jabłkowego wzrósł eksport do USA i Kanady.
Renata Struzik, źródło: MRiRW

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Please enter your name here
Please enter your comment!

Polityka Prywatności