Piąte urodziny Valtry w Polsce

0
1408

Podczas tegorocznej wystawy Agro Show w Bednarach, jubileusz pięciu lat działalności na polskim rynku obchodziła Valtra. Historia tego skandynawskiego producenta sięga roku 1832. Jednak pierwsze ciągniki powstały dopiero w latach 50. XX w. Dziś marka ta, sprzedawana pod banderą Agco, to produkt kojarzony z trwałością wykonania, wysoką jakością i nowoczesną technologią. N

Nazwa Valtra jest dość młoda. Funkcjonuje na światowym rynku tak naprawdę dopiero od roku 2001. Produkcja tych ciągników ma jednak znacznie dłuższą historię. Pierwsze z nich zostały wyprodukowane w roku 1951 przez firmę Valmet – znaną dziś głównie z produkcji maszyn dla leśnictwa o takiej samej nazwie. Burzliwy rozwój Valtry rozpoczął się w roku 1979, gdy swoje siły połączyły dwa podmioty skandynawskiej myśli technicznej – wspomniany fiński Valmet i szwedzki Volvo.

W Polsce pierwsze ciągniki rodem ze Skandynawii pojawiły się już w roku 1998. Dopiero jednak w roku 2003 powstała placówka fabryczna Valtry w Paczkowie pod Poznaniem. W roku 2006 nastąpił kolejny ważny moment w historii firmy. Valtra włączyła się do grupy kapitałowej Agco, trzeciego co do wielkości na świecie producenta maszyn i urządzeń dla rolnictwa. Do nowo powstałej korporacji dołączył także Challenger – rodem z USA.

Ciągniki Valtry powstają w fabryce w Suolahti (Finlandia). Ich produkcja sięga 10 tysięcy sztuk rocznie. Z tego 20% pozostaje na rynku fińskim. Do Polski trafia na razie ok. 3-4% produkcji (ok. 300-400 ciągników). Już w przyszłym roku ta ilość ma się zwiększyć o co najmniej 100 sztuk.

Valtra to ciągniki o mocy od 74 KM do nawet 211 KM. Maszyny sprzedawane są w kilku seriach, A, N i T. Konstruktorzy pracują właśnie nad nową serią S. Będą to ciągniki o jeszcze większej mocy.

Valtra to także nowoczesne technologie, za które firma zbiera wiele prestiżowych nagród. W zeszłym roku podczas targów Agritechnica w Hannoverze firma otrzymała srebrne medale za skrętny przedni TUZ i półaktywne zawieszenie kabiny.

Valtra to również nowoczesne silniki SISU, przystosowane do spalania paliwa B100.Nowoczesne technologie to również systemy rolnictwa precyzyjnego, dające możliwość programowania pracy ciągnika poprzez system satelitarny za pomocą pilota. Firma wysoko stawia sobie także komfort pracy. Wyposaża ciągniki m.in. w klimatyzowane i wentylowane fotele, ciche przestronne kabiny o doskonałej widoczności dookólnej.

Spółka Agco to także marka Challenger, czyli maszyny rolnicze dużego kalibru. To ciągniki gąsienicowe z seri MTB, o mocy od 270 KM wzwyż, z których największy, o mocy 600 KM, był pokazywany podczas Agro Show 2008.
– Ciągnik Challenger to prawdziwy rekordzista świata. Brał udział w biciu rekordu świata, w którym 14-metrową broną talerzową obrobił 644 ha w ciągu 24 ha, z przy zużyciu paliwa 4,2 litra na ha i głębokości uprawy 12 cm. Naciski jednostkowe, ok. 400 gram na cm2, czyli tyle, co z grubsza nacisk stopy dorosłego człowieka. Challenger to także kombajny różnego typu. 5-, 6-, 8-klawiszowe, jak również rotorowe z wzdłużnym systemem omłotowym. Maszyny z hederami od 4,2 do, bez mała, 10 m. To również opryskiwacze samojezdne, które pozwalają wykonywać zabiegi z niespotykaną prędkością, nawet do 25 km na godzinę. Rekord, jaki został pobity, to opryskanie 117 ha w ciągu godziny. Challenger to ponadto prasy zwijające” – wymieniał z dumą na gali 5-lecia Bogdan Rachwał, dyrektor Spółki Agco.

Po polskich polach jeździ obecnie ok. tysiąca ciągników Valtry. Firma posiada około 20 punktów serwisowych. Pierwszymi byli serwisanci z w Dubicza Osocznego (woj. podlaskie), Rychnowia (opolskie), Pyrzyc (zachodniopomorskie) oraz Pszczyny (śląskie). Sieć tych punktów jest ciągle powiększana. Ciągniki Valtry są sprzedawane w 75 krajach z całego świata.

tekst: Marcin Simiński/WRP
foto: D.Alankiewicz/WRP