Paliwa nie zimowe

0
912

Okres wahań temperatur, tak dotkliwy dla nas ludzi, jest częstokroć równie dotkliwy dla naszych pojazdów. Dzieje się tak za sprawą… dostawców paliw i częściowo naszej niefrasobliwości.

Spadek temperatury dobowej często skutkuje niemożnością uruchomienia silnika, niesprawnością podczas jazdy, nieuzyskiwaniem nominalnych osiągów. O ile silnik uda się uruchomić, z rury wydechowej wydobywa się gęsty, jasny dym. To dość typowe objawy zamarznięcia paliwa.

Silnik wysokoprężny

Paliwo do silników wysokoprężnych charakteryzuje się kilkoma parametrami fizyczno-technicznymi. Jednym z nich jest CFPP, czyli temperatura zablokowania zimnego filtra paliwa. W wielkim skrócie, z objętości paliwa wydziela się frakcja parafinowa, powodująca nie tylko zmiany fizykochemiczne paliwa, ale również blokująca przepływ paliwa przez filtr.
Olej napędowy podlega klasyfikacji jakościowej. Według normy PN EN 590:1999 i metody badania EN 116 olej napędowy dzielimy na gatunki (CFPP):
Gatunek A – +5oC
Gatunek B – 0oC
Gatunek C – -5oC
Gatunek D – -10oC
Gatunek E – -15oC
Gatunek F – -20oC

Oraz Klasy (CFPP):
0 – -20oC
1 – -26oC
2 – -32oC
3 – -38oC
4 – -44oC

Tyle teorii. Praktyka wskazuje, że jeśli po okresie ciepłej jesieni i początku zimy, kiedy temperatura dobowa nie jest niższa niż 5oC, w zbiornikach stacji paliw znajdują się paliwa gatunku B lub C. Uwaga ta nie dotyczy bynajmniej małych, podrzędnych stacji, ale wszystkich bez wyjątku. W okresie przedświątecznym br. autor niniejszego opracowania został uraczony” paliwem o niewystarczającej klasyfikacji dla temperatury około -15oC, w wyniku czego nastąpiły zakłócenia pracy silnika.
Co zrobić, jeśli poranny rozruch się nie powiódł, albo podczas jazdy silnik słabnie, a z rury wydechowej wydobywa się biały lub błękitny dym?
Doraźnym rozwiązaniem jest dodatek benzyny do oleju napędowego w stosunku 6-8% benzyny do 100% oleju napędowego (5 l benzyny na 60 l oleju napędowego). Zabieg ten powoduje drastyczne obniżenie CFPP o kilkanaście stopni, a ponadto rozpuszcza wytrąconą parafinę. Również w miejscu, gdzie jej obecność jest najbardziej szkodliwa – w filtrze paliwa.
Pamiętać należy, że taki zabieg jest uzasadniony tylko w przypadku, jeśli parafina uległa refrakcjonowaniu w zbiorniku paliwa i utrudnia lub uniemożliwia dalszą jazdę. Można go zastosować w każdym typie układu zasilania (pompy rozdzielaczowe, elektroniczne, układy pompowtryskiwaczy, CommonRail). Domieszka benzyny w takim stężeniu nie powoduje uszkodzenia silnika, jednak w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych może być przyczyną głośnej pracy silnika, nierównomiernego biegu jałowego. Umożliwi jednak dokończenie podróży, co może być ważne w nocy, w znacznym oddaleniu od punktu docelowego…
Rozwiązaniem optymalnym jest wożenie ze sobą niezbędnej ilości dodatku zimowego do oleju napędowego. Pamiętać należy, aby niezbędną ilość (w zależności od bieżącej lub prognozowanej temperatury) dodać do zbiornika jeszcze przed tankowaniem. Dzięki temu struga wlewanego paliwa zabierze z przewodu wlewowego wlany uprzednio dodatek i skutecznie go wymiesza z tankowanym paliwem. Dodatki zimowe zawierają substancje grzybo- i glonobójcze. Jest to równie ważne, jak pozbycie się parafiny. Oleje napędowe zawierające dodatki biokomponentów są doskonałą pożywką dla glonów i grzybów, działających szkodliwie na układ paliwowo – zapłonowy.

Silnik z zapłonem iskrowym

Użytkownicy samochodów z silnikami niskoprężnymi nie będą mieli zimą problemu z wytrącaniem się parafiny. Mogą i często mają problem z wodą nalaną wraz z paliwem do zbiornika paliwa. Co prawda, z reguły nie powoduje ona blokowania filtra, ale przedostawszy się do gaźnika w starszych konstrukcjach lub listwy wtryskowej w nowoczesnych silnikach benzynowych, będzie powodowała nierówną pracę, spadek mocy, a w skrajnych przypadkach unieruchomienie silnika.
Interwencyjnym zabiegiem jest dodanie stężonego alkoholu etylowego lub metylowego do benzyny. Alkohol etylowy skażony, czyli denaturat, można nabyć na większości stacji paliw. Stosujemy go w stężeniu 0,5 l denaturatu na 40 l benzyny. Denaturat rozpuści wodę a sam zostanie spalony przez silnik. Jest to zabieg interwencyjny! Profilaktycznie należy zaopatrzyć się w dodatek zimowy do benzyny, dostępny na stacjach paliw.

W każdym wypadku, uwagi “tankuj tylko na dobrych stacjach” są wypowiadane na wyrost. Na początku zimy w zbiornikach absolutnie każdej stacji paliw znajdziemy paliwa, które mogą nas zawieźć kiedy temperatura dobowa spadnie o 10-15?C. Warto wtedy wiedzieć, co należy zrobić.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Please enter your name here
Please enter your comment!

Polityka Prywatności