Orzechem w cukrzycę

Codzienna porcja orzechów zamiast ciastek pozwala skuteczniej kontrolować cukrzycę typu II i zapobiega komplikacjom, nie powodując przy tym wzrostu wagi. O wynikach badań kanadyjskich uczonych można przeczytać na portalu PAP-Nauka w Polsce.

Według przeprowadzonych badań, częściowe zastąpienie węglowodanów w diecie dwiema uncjami orzechów (nieco mniej niż 60 gramów) pozwala skuteczniej kontrolować poziom glukozy i tzw. złego cholesterolu” (LDL) u osób z cukrzycą typu II.
Całkowite zastąpienie ciastek orzechami – oprócz poziomu LDL obniżyło się poziom glikowanej hemoglobiny (HbA1c), która jest dobrym długoterminowym wskaźnikiem stanu chorego na cukrzycę.
Natomiast osoby jedzące orzechy wraz z ciastkami miały wprawdzie niższy poziom “złego cholesterolu” niż jedzący tylko ciastka, jednak w obu przypadkach nie spadł istotnie poziom HbA1c.
Naukowcy sugerują, że mieszane, nie solone orzechy, spożywane na surowo lub po uprażeniu pozwalają lepiej regulować poziom cukrów i cholesterolu w osoczu krwi, a przy tym nie przyczyniają się do otyłości.

Dobroczynne dla zdrowia i urody wartości odżywcze orzechów znane są od dawna. Ich regularne spożywanie dobrze wpływa na serce i układ krążenia. Dlatego należy pamiętać, że dobrze zbilansowana dieta powinna być bogata w te wysokotłuszczowe przekąski. Badania naukowe dowiodły, że spożycie porcji orzechów częściej niż raz w tygodniu skutecznie chroni przed zawałem serca i udarem mózgu. Stopień ochrony jest wprost proporcjonalny do częstości spożywania orzechów.
Zastanawiające jest skąd biorą się niezwykłe wartości odżywczeorzechów? Przecież w 80% składają się one z tłuszczów. Tylko że w większości są to zdrowe tłuszcze: jednonienasycone i wielonienasycone. Ich kombinacja sprzyja zmniejszaniu poziomu złego cholesterolu w organizmie.
O wartości orzechów świadczy również stosunkowo duża ilość zawartego w nich bardzo wartościowego białka roślinnego i błonnika. Każdy rodzaj orzechów zawiera teżcharakterystyczny dla siebie zestaw witamin i mikroelementów. Większość z nich jest bogata w witaminę E, będącą silnym antyoksydantem, kwas foliowy i magnez.