Opryskiwacze samojezdne Dammann

0
1643

Firma Herbert Dammann GmbH funkcjonuje w obiegowej opinii jako synonim jakości. I trudno się dziwić. Przedsiębiorstwo funkcjonuje na rynku od 1975 roku. Wiele lat doświadczenia i specyficzne podejście do swojego produktu owocuje maszynami, których nie można się powstydzić.

Formalnie, Herbert Dammann GmbH działa od 15 marca 1975 roku, kiedy to Herbert Dammann oficjalnie uruchomił firmę znaną pod nazwą Dammann, choć sam zajmował się maszynami rolniczymi od 1968 roku.

Początek lat 80. to okres rozwoju chemizacji w ochronie roślin. W 1983 roku firma Dammann konstruuje i upublicznia pierwszy opryskiwacz samojezdny nabudowany na podwozu Unimog, o szerokości belki roboczej 36 metrów. Jak na owe czasy było to nie lada osiągnięcie.

Opryskiwacze stały się głównym produktem tego rodzinnego przedsiębiorstwa. Choć w ofercie w chwili obecnej znajdują się urządzenia do odladzania pasów startowych i dróg kołowania oraz urządzenia szynowe do odchwaszczania i utrzymania torowisk, to niezmiennie w centrum zainteresowania jest technika oprysku.

DT 500 – sprawdzony klasyk
W chwili obecnej, Dammann oferuje kilka typoszeregów maszyn samojezdnych. Klasycznym przykładem filozofii tej firmy jest model DT 500. Podwozie maszyny to nośnik narzędzi z wymiennymi nabudowami. Można go użyć jako opryskiwacz samojezdny lub rozsiewacz do nawozów. Co istotne, maszyny o takich rozmiarach -a ściślej długości – muszą posiadać sprężystą ramę. Zapobiega to uszkodzeniom układów napędowych i samej konstrukcji nośnej. Niestety, skręcania wzdłużne są szkodliwe dla nabudowywanych urządzeń. Aby zabezpieczyć nabudowy, producent przewidział sub-ramę nabudowy osadzoną na podwoziu na elementach elastycznych. Znoszą one naprężenia, zabezpieczając elementy nabudowy. Jeśli na podwoziu zabudowano opryskiwacz posiadający zbiornik o pojemności 4500 litrów lub większy – 5000 litrów, to nie trudno sobie wyobrazić jaki wpływ może mieć jego wzdłużne skręcanie na strukturę zbiornika.
Maszynę napędza silnik wysokoprężny Daimler OM 906 LA TIER 5, o mocy 170 kW (231 KM), Przekazujący napęd mechanicznie na układ jezdny. Warto zauważyć, że obie osie są amortyzowane, co znakomicie usprawnia pracę, czyniąc efektywniejszym stabilizację zawieszenia belki roboczej.
Podwozie jest to specyfikowana baza pojazdów Mercedes-Benz UNIMOG U 500. Dzięki temu gwarancję i wsparcie techniczne zapewniają wszystkie autoryzowane stacje obsługi Unimog MB.
Pojazd wyposażono ponadto w zaczep tylny, pozwalający ciągać przyczepę do 16 t obciążenia pociągowego. To szczególnie ważne przy pracy w dużym oddaleniu od bazy. Przyczepą może być cysterna z wodą lub inny środek transportu. Prędkość podróżna może wynosić do 50 km/h w zależności od rodzaju zamontowanego ogumienia

Opryskiwacz Profi-Class w nabudowie
Typowym rozwiązaniem jest nabudowa opryskiwacza Profi-Class na podwoziu DT 500. Dammann otrzymuje wiele wyróżnień za innowacje i rozwiązania autorskie, przyznawanych przez liczące się i opiniotwórcze organizacje. Tak więc w palecie dostępnych rozwiązań znajdziemy między innymi pneumatycznie przełączane, 4 sekcyjne dysze robocze, filtr cieczy roboczej zabezpieczający przed zatykaniem się dysz, hydromieszalnik wewnątrz zbiornika będący po opróżnieniu zbiornika urządzeniem myjącym wnętrze zbiornika, czy konturowanie terenu za pomocą urządzenia ultradźwiękowego, niezależnie dla prawego i lewego ramienia belki roboczej.
Skoro mowa o belce roboczej, to warto wspomnieć o jej konstrukcji. Wewnętrzne segmenty belki wykonane są z wysoko wytrzymałego stopu aluminium. Zmniejsza to nie tylko bezwładność belki poprzez zmniejszenie masy ramienia ale podwyższa sprężystość i zmniejsza wiotkość belki. Wynika to z odmiennych właściwości aluminium jako materiału konstrukcyjnego. Mimo że samo podwozie nośnika jest bardzo stabilne, to belka robocza posiada wzorową stabilizację pionową i poprzeczną.
Dysze zabudowane są w specyficznym tunelu, będącym integralną częścią belki. Ocienia on dysze, zmniejszając wpływ wiatru na jakość strumienia rozpylonej cieczy. W ofercie dostępna jest wyjątkowa w swej konstrukcji belka D-A-S-Dual-Air-System. Jest to belka z pneumatycznym wspomaganiem strumienia oprysku, do zastosowania w uprawach specjalnych – ziemniaki, warzywa polowe, oraz wszędzie tam, gdzie istotne jest odbicie strumienia cieczy roboczej od powierzchni ziemi i emisja substancji czynnej na spodnią stronę okrywy zielonej uprawy. Należy dodać, że belka tego typu nie zawiera żadnych elementów tekstylnych. Kanał powietrzny znajduje się wewnątrz belki metalowej, a poszycie belki jest jednocześnie poszyciem kanału.
Na minionej edycji targów AGRITECHNICA, Dammann otrzymał srebrny medal za system oświetlenia strumienia roboczego HD-Nightlux. Rozwiązanie to choć banalnie proste, doskonale ułatwia pracą wtedy, kiedy warunki do wykonywania oprysków są optymalne – czyli w nocy.

Wygoda i funkcjonalność

Kabina operatora jest urządzona niezwykle ergonomicznie i można powiedzieć skromnie. Przy czym skromność” jest tutaj zaletą. Tak sterowanie trakcją pojazdu, jak w opisywanym modelu opryskiwaczem zorganizowane jest w małym rozproszeniu. Wyświetlacze są przejrzyste, a co najważniejsze – nie jest ich zbyt wiele. Komputery pokładowe tak w wersji MC-1, jak również BASIC i BASIC TOP, są funkcjonalne i wygodne w użyciu. Dzięki temu, że jednostka napędowa umieszczona jest między zbiornikiem opryskiwacza czy rozsiewacza (w zależności od nabudowy) a kabiną, wnętrze kabiny w trakcie jazdy jest niezmiernie ciche. Układ dysz klimatyzacyjnych również nie budzi zastrzeżeń.
Oceniając maszyny tego typu, warto zwrócić uwagę na detale. Są nimi śruby użyte do montażu, jakość opasek na wężach opryskiwacza, jakość węży hydraulicznych i inne detale. Wnikliwa ocena wytłumaczy cenę urządzenia.

Dane techniczne

Parametr

Wartość

Jednostka

Długość

7,1

m

Szerokość

2,55

m

Wysokość

3,3

m

Rozstaw osi

3350

mm

Prześwit

900

mm

Dopuszczalna masa całkowita

14500

kg

Moc silnika

170

kW

Pojemność zbiornika paliwa

200

l

Pojemność zbiornika cieczy roboczej

4500 lub 5000

l

Szerokość belki roboczej

18 do 42

m

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Please enter your name here
Please enter your comment!

Polityka Prywatności