fbpx
Strona głównaTechnikaAktualnościOd 2035 roku zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikami spalinowymi. Co z...

Od 2035 roku zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikami spalinowymi. Co z maszynami rolniczymi?

Parlament Europejski podjął decyzję o wycofaniu samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku. Czy jednak zakaz ten obejmie również maszyny rolnicze takie jak ciągniki lub kombajny?

Od 2035 roku w Unii Europejskiej nie będzie można rejestrować nowych samochodów z silnikami spalinowymi . Parlament Europejski przyjął ustawę we wtorek (14 lutego 2023 r.) 340 głosami za, przy 279 przeciw i 21 wstrzymujących się. Sektor transportu powinien zatem znacznie ograniczyć emisje. Ale czy dotyczy to również traktorów ?

Sprawę postanowił zgłębić portal  agrarheute.com, który pisze, że sektor transportu jest jedynym sektorem, w którym emisje wzrosły od 1990 r. Samochody osobowe, lekkie i ciężkie pojazdy użytkowe odpowiadają za ponad 70 proc. wszystkich emisji drogowych. UE postawiła sobie za cel neutralność klimatyczną do 2050 roku. Emisje związane z ruchem drogowym muszą zatem zostać zredukowane o 90 proc. Do 2035 roku samochody osobowe i lekkie samochody dostawcze mają stać się bezemisyjne.

Zakaz stosowania silników spalinowych nie dotyczy jednak ciągników i kombajnów w rolnictwie. Potwierdził to również producent silników Deutz AG, zapytany przez agrarheute : Naszym zdaniem rozporządzenie nie ma zastosowania do ciągników i kombajnów rolniczych. Jednak patrzymy na ten rozwój z niepokojem, ponieważ technologie, które są już dostępne dzisiaj do eksploatacji silnika spalinowego w sposób neutralny dla klimatu, nie są brane pod uwagę.

Niezależnie od unijnej decyzji przeciwko silnikom spalinowym, wielu producentów maszyn rolniczych już pracuje nad alternatywnymi napędami do ciągników, kombajnów i innych maszyn żniwnych. Podobnie jak inni producenci silników, Deutz AG prowadzi badania nad silnikami wodorowymi i alternatywnymi koncepcjami napędu. AGCO Power przygotowuje również swoje silniki do stosowania paliw alternatywnych za pomocą nowych silników Core 75 z modelu Fendt 700 Vario Gen7. Ponadto firma Fendt testuje już w praktyce ciągnik Fendt Vario napędzany wodorem . John Deere pracuje nad silnikiem zasilanym amoniakiem, a firma New Holland prowadzi już masową produkcję ciągników zasilanych metanem a niedawno wprowadziła na rynek ciągnik zasilany LNG.

Podczas Zielonego Tygodnia 2023 w Berlinie eksperci z branży inżynierii rolniczej zgodzili się, że olej napędowy, a w szczególności biodiesel, będzie nadal potrzebny w rolnictwie . Prof. Dr. Peter Pickel z firmy John Deere powiedział: Zrównoważone biopaliwa, takie jak olej roślinny lub biodiesel, są jedyną krótkoterminową opcją w tej dekadzie i w następnej, która znacznie obniży emisje CO₂ z mobilnych maszyn rolniczych, zwiększy bezpieczeństwo rolnictwa w sytuacjach kryzysowych dzięki niezależności z paliw kopalnych, jednocześnie poprawiając tworzenie wartości na obszarach wiejskich.

ZOSTAW KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Proszę podać swoje imię tutaj
Proszę wpisać swój komentarz!

Polityka Prywatności

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Wydawnictwo PLANTPRESS poleca

INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.