O sokach słów kilka…

Soki owocowe i warzywne nie zawierają dodatków konserwantów, aromatów, barwników, a nawet słodzików, czy cukru. A więc zawartość witamin, składników odżywczych, cukru, czy kalorii w 100 ml soku odpowiada tym zawartym w 100 g owoców czy warzyw, z których został on zrobiony.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca spożywanie min. 400 g warzyw i owoców dziennie, w pięciu porcjach. Jedną z nich może zastąpić szklanka soku. Badania wykazały, że 84% Polaków o tym wie, jednak większość z nich (60%) twierdzi, że sok kupiony w sklepie nie jest produktem naturalnym, a co za tym idzie, nie jest on najlepszym zastępstwem świeżych warzyw i owoców. Według tego badania duża część badanych dostrzega pozytywne cechy soków. Niemal wszyscy Polacy uważają, że sok jest źródłem witamin, prawie 60% potwierdziło, że zawiera składniki mineralne, 41% jest zdania, że jest źródłem makroelementów, a 43% pijąc sok wie, że zawiera on antyoksydanty.

Mimo, ze mamy wiedzę i świadomość o dobroczynnym działaniu soków, 89% respondentów uważa, że do soków 100% może być dodawany cukier, a niewiele mniej, że w sokach znajdują się substancje konserwujące i sztuczne aromaty, jak również barwniki. Czy to prawda? Kwestię tę wyjaśnia dr Katarzynę Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia.

Katarzyna Stoś: Obowiązujące regulacje na rynku Unii Europejskiej, w tym Polsce, ściśle określają, czym jest sok. Zgodnie z nimi, sok musi być wykonany tylko z naturalnych składników i nie może zawierać żadnych sztucznych dodatków takich jak sztuczne barwniki, aromaty, słodziki czy konserwanty. Wymagania te dotyczą wszystkich rodzajów soków dostępnych na rynku, w każdym rodzaju opakowań oraz bez względu na sposób produkcji, czyli soków niepasteryzowanych, tzw. jednodniowych, pasteryzowanych z dłuższym terminem przydatności do spożycia, soków nie odtwarzanych z soku zagęszczonego, tzw. soków Not From Concentrate oraz soków odtwarzanych z soku zagęszczonego. Zgodnie z prawem, używając języka specjalistycznego (fachowego), sok odtworzony z zagęszczonego soku musi zachować fizyczne, chemiczne, organoleptyczne i odżywcze właściwości, odpowiadające co najmniej właściwościom jakie posiadają soki bezpośrednio otrzymane z owoców lub warzyw tego samego gatunku.

Zawartość witamin, mikro- i makroelementów we wszystkich rodzajach soków wynika z zawartości tych substancji w warzywach i owocach, z których soki powstały. To samo dotyczy cukrów, których w żadnym wypadku nie wolno dodawać do soków owocowych, soków warzywnych 100% oraz soków pomidorowych. Produkty te mają tyle samo kalorii co owoce i warzywa, z których zostały wykonane. Dla przykładu 100 g pomarańczy będzie miało ok 45 kcal, dokładnie tyle samo co 100 ml soku pomarańczowego, a 100 g pomidorów to ok 17 kcal czyli tyle samo co 100 ml pomidorowego soku. Za mit należy również uznać myślenie, że soki wykonane z zagęszczonego soku mają niższą zawartość warzyw i owoców, niż te świeżo wyciśnięte czy jednodniowe. W sokach tych zawartość wody jest dokładnie taka sama, co w innych rodzajach i pokrywa się z zawartością wody w warzywach i owocach z których zagęszczony sok powstał. Warto podkreślić, że jakość wody wykorzystywanej do odtworzenia soku z soku zagęszczonego, musi odpowiadać co najmniej jakości wody pitnej. Aromat i barwa tych soków zawsze pochodzi z owoców i warzyw, z których sok stworzono. Natomiast dłuższy termin przydatności do spożycia to wynik procesu pasteryzacji, który wbrew powszechnym przekonaniom, nie odbiera sokom właściwości odżywczych.

Renata Struzik, źródło: Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków