O rynku spożywczym i handlu słów kilka

0
1027

VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu było okazją do rozmów na temat zarówno rynku spożywczego i zmian, jakie w ostatnich latach na nim zaszły, jak i wyzwań, które teraz przed nim stoją.

Polski handel cały czas się zmienia, chociaż obecnie tempo tych zmian trochę zwolniło w porównaniu do sytuacji sprzed kilku lat. Rozwój sieci handlowych jest utrudniony, nacisk w rywalizacji o klienta przeniósł się na obszar stricte asortymentowy. Szansą dla niektórych podmiotów handlowych jest kanał e–commerce, ale zarabianie na sprzedaży żywności przez internet jest jeszcze w Polsce pieśnią przyszłości – to główne wnioski z drugiego dnia VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Sieci handlowe, które chcą operować na rynku, muszą zmieniać swoje strategie – zauważył Adam Manikowski, dyrektor zarządzający Tesco Polska. Tłumaczył on, że w związku z wysoką konkurencyjnością rynku handlowego w Polsce, a zarazem coraz mniejszą rentownością sieci handlowych, firmy potrzebują nowych pomysłów na to, jak przyciągać do siebie klientów..
Według Roberta Nocenia, dyrektora działu hipermarketów i członka zarządu Carrefour Polska, jednym z kluczowych trendów widocznych na rynku handlowym jest multiformatowość. – Mniej więcej od 2014 r. widać wyraźnie u retailerów trend dynamicznego poszukiwania nowych konceptów handlowych, nowych formatów, modernizowania sklepów, poszukiwania wyróżników, a także trend dopasowania się do zmian w strategii dyskontów, które coraz bardziej przesuwają się w kierunku supermarketów – wyliczał na VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu Robert Noceń. Przedstawiciel francuskiej sieci podkreślił, że rynek handlowy jest obecnie w Polsce trudny, jak również coraz bardziej konkurencyjny.

Marcin Dopierała, dyrektor logistyki w Jeronimo Martins Polska (JMP)zwrócił uwagę na to, że formaty i koncepty handlowe obecne w Polsce coraz bardziej się przenikają. – Klient nie jest zainteresowany definicją formatu, dla niego najważniejsze jest, żeby sklep był blisko domu i aby można było w nim codziennie spełnić potrzeby zakupowe – oświadczył przedstawiciel właściciela Biedronki. Podkreślił, że sieć, którą reprezentuje, nie czuje się ograniczona sztywną definicją dyskontu i widać to w jej działaniach.

O tym, jaka przyszłość czeka segment sklepów specjalistycznych, zwłaszcza tych z ofertą ekologiczną, mówił w trakcie VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu Sławomir Chłoń, prezes Organic Farma Zdrowia. Jak tłumaczył, perspektywy dla tego typu podmiotów są pomyślne, a aby je wykorzystać należy nieustannie pracować nad udoskonalaniem konceptu sklepu, bądź tworzyć koncepty nowe. – Zrobiliśmy badania, z których wynikało, że wielu Polaków nie kupuje produktów ekologicznych, ze względu na słaby dostęp do specjalistycznych sklepów z taką ofertą. Dlatego zdecydowaliśmy się wyjść do klienta i będziemy rozwijać sklepy w nowych lokalizacjach. Chcemy wyjść ze sklepami na ulice, na osiedla, zaczynamy to robić zarówno poprzez sklepy własne, jak i nowy program franczyzowy – zadeklarował Sławomir Chłoń. Dodał, że nowe sklepy powstawać będą zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miastach. Organic Farma Zdrowia testuje także nowy model biznesowy, łączący ofertę typowo sklepową z ofertą bistro. Zdaniem Chłonia, zachodnie doświadczenia pokazują, że będzie to w Polsce koncept przyszłości.

Podczas sesji dyskusyjnych, które odbyły się drugiego dnia VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu, przedstawiciele branży dokonali podsumowania 20 lat nowoczesnego handlu w Polsce. Zastanawiali się nad tym jak wyglądać będzie handel przyszłości, a także konsument przyszłości. Wskazali również fundamentalne wyzwania dla sektora detalicznego na najbliższe lata.

Uczestnicy panelu dotyczącego branży hurtowej mówili o tym, że sektor znajduje się w decydującej fazie przebudowy. Zastanawiano się nad kierunkami dalszej ewolucji, zauważono, że granica między hurtownikiem a logistykiem zaciera się, poruszono także tematykę grup zakupowych i ich skuteczności.

Podczas ostatniej sesji, jaka odbyła się w ramach VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu, rozmawiano o strategiach obieranych przez firmy z sektora handlu detalicznego. Uczestnicy debaty doszli do wniosku, że biznes detaliczny wraca do korzeni: coraz ważniejsza staje się specjalizacja i lokalność.

VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu, organizowane przez Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości, odbyło się w dniach 4–5 listopada w Warszawie. Podczas dwóch dni debat goście mieli okazję wysłuchać dyskusji w ramach 17 sesji tematycznych, a także spotkać się z czołowymi przedstawicielami branży spożywczej i handlowej.

Renata Struzik, za: PTWP