Podczas ostatniej wystawy Polagra – Premiery 2020 w Poznaniu Valtra zaprezentowała ciągniki nowej serii F. Te specjalistyczne pojazdy są przeznaczone do pracy w sadach i w winnicach. Niebawem będą one dostępne także i dla polskich sadowników.
Nowa nisza produktowa
Dotychczas koncern Valtra był kojarzony z produkcją ciągników, które mają zastosowanie w rolnictwie, branży leśnej i komunalnej. W tym roku fiński producent wzbogacił gamę produktową o wąskie ciągniki serii F. Premierowy pokaz tych traktorów miał miejsce na międzynarodowej wystawie Agritechnica 2019 w Hanowerze. Polscy sadownicy mogli je także oglądać podczas tegorocznej Polagry – Premiery w Poznaniu.
Nową serię F tworzą cztery modele o mocy 75, 85, 95 i 105 KM. Model podstawowy ma szerokość około 1,5 metra, zaś model wąski jedynie 1,3 metra. Pomimo niewielkich rozmiarów ciągniki są wyposażone w wydajny układ hydrauliczny, co pozwala na obsługę wydajnego osprzętu. Specjalnie ukształtowane podwozie w połączeniu z osią przednią umożliwia skręt kół pod kątem 55 stopni. Dzięki temu promień skrętu wynosi tylko 3,6 m.
W traktorach serii F zamontowano czterocylindrowe silniki FPT o pojemności 3,4 l, wyposażone w układem Common Rail. Motory spełniają wymagania normy Stage 3B (zgodne z normami emisji obowiązującymi dla wąskich ciągników). Dostępna jest także funkcja zapamiętywania dwóch prędkości obrotowych silnika. Przyciski do wyboru prędkości motoru umieszczono na konsoli znajdującej się obok siedzenia operatora. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 74 l. W modelach z kabiną producent oferuje dodatkowy zbiornik o pojemności 30 l.
Ciągniki są dostępne w wersji z napędem przedniej osi. Przedni napęd, podobnie jak blokada dyferencjału są załączane elektrohydraulicznie za pomocą przycisków znajdujących się na konsoli po prawej stronie operatora. Dostępna jest także funkcja automatycznego załączania blokady mechanizmu różnicowego oraz napędu przedniej osi. Producent oferuje szeroki wybór tylnych kół 24 i 28 calowych oraz przednich (16-20 cali).
Układ napędowy
Standardowym wyposażeniem traktorów serii F jest mechaniczna skrzynia biegów 24 + 24R wyposażona w mechaniczny rewers. Drugim wariantem jest oferująca 24 biegi do jazdy przodem i 12 do tyłu przekładnia z hydraulicznym rewersem i biegiem załączanym pod obciążeniem. W obu przekładniach maksymalna prędkość wynosi 40 km/h.
Mocna hydraulika
Jak zapewnia fiński wytwórca użytkownikom ciągników serii F nie zabraknie mocy hydraulicznej. W zależności od modelu układ hydrauliczny może zapewnić wydajność 68 lub 97 l/min., który zapewniają dwie lub trzy pompy hydrauliczne. Udźwig tylnego TUZ wynosi 3000 kg. Opcjonalnie jest dostępny przedni podnośnik. Oba urządzenia są obsługiwane za pomocą dźwigni mechanicznych. Z tyłu ciągnika są trzy lub cztery pary wyjść hydraulicznych. Dostępne są także wyjścia hydrauliczne umieszczone z prawej strony kabiny przy wydechu.
Trzy prędkości WOM
W standardzie WOM oferuje trzy prędkości: 540, 540E i 1000 obr./min. Dostępne są także obroty zależne od prędkości jazdy. Załączenie i wyłączenie napędu WOM odbywa się za pomocą przycisku na konsoli znajdującej się po prawej stronie operatora. Zmiana prędkości WOM jest dokonywana za pomocą dźwigni znajdującej się po lewej stronie siedziska traktorzysty. Opcjonalnie jest dostępny przedni WOM.
Trzy wersje wyposażenia
Ciągniki serii F są dostępne w trzech wersjach wyposażenia. Fiński producent oferuje traktory ze standardową, ogrzewaną i klimatyzowaną kabiną (szerokość 1,5 m). Są one oferowane do pracy w sadach. Do prac w sadach Valtra oferuje ciągniki bez kabiny z ramą ochronną ROPS (szerokość nominalna 1,5 m). Przy opuszczonej ramie wysokość ciągnika wynosi 1,4 m. Dostępna jest także wersja z wąską kabiną (szerokość 1,3 m) wyposażoną w układ ogrzewania i klimatyzacji. Wersja ta jest preferowana do pracy w winnicach. Komfort pracy dopełnia mechanicznie amortyzowany fotel z regulacją położenia. Dostępny jest także fotel z zawieszeniem pneumatycznym. Tylna jak i przednia szyba są uchylane. Kabinę wyróżniają jednolite w pełni oszklone drzwi, które są szeroko uchylane.
Autor: dr inż. Jacek Skudlarski