Firma Deutz Fahr zaprezentowała właśnie nowe modele ciągników 5080 DF/DS/DV Ecoline, o szerokościach zewnętrznych od 1,15 do 1,65 m, które sprawdzą się w pracach w sadach i winnicach.
Maszyny zostały wyposażone w nowy silnik FARMotion 35 o mocy 76 KM, który spełnia wymogi normy emisji spalin Stage V bez konieczności stosowania płynu AdBlue. Jednostka napędowa posiada hydrauliczną, automatyczną regulację luzów zaworowych, minimalne wymagania w zakresie czynności konserwacyjnych oraz nominalną prędkość obrotową wynoszącą 2200 obr./min. Jednocześnie utrzymano wydłużone do 600 godzin okresy między-przeglądowe.
Ponadto wszystkie wersje modelowe serii Ecoline są dostępne zarówno w wersji z 4-słupkową kabiną, jak i składaną ramą bezpieczeństwa ROPS. Kabiny modeli 5080 DF/DS/DV Ecoline są dostępne w trzech różnych szerokościach i wymiarach nadkoli.
W każdym przypadku maksymalna wysokość nie przekracza 2,5 metra, co ułatwia przejazd przez niższe bramy wjazdowe hal i budynków. Ponadto jak informuje producent dzięki swojej charakterystyce, modele Ecoline mogą wykonywać prace komunalne.
Jeśli chodzi o przeniesienie napędu to modele 5080 DF/DS/DV Ecoline mogą być wyposażone w przekładnie sterowane w pełni mechanicznie lub skrzynie z półbiegami Powershift zmienianymi za pomocą przycisków. Podstawowa wersja napędu posiada 30+15 przełożeń z reduktorem.
W najbardziej rozbudowanej wersji operator ma do dyspozycji 45+45 przełożeń oraz 3 półbiegi Powershift na każdym biegu głównym. Półbiegi zmieniane są za pomocą przycisków, pod obciążeniem. Oferta obejmuje rewers mechaniczny lub elektro-hydrauliczny. Wersja z rewersem elektro-hydraulicznym Powershuttle posiada jednocześnie funkcję Stop&Go i przycisk sprzęgła ComfortClutch na dźwigni zmiany biegów.
Niezależnie od wersji napędu, ciągniki Ecoline osiągają prędkość maksymalną 40 km/godz. Dodatkowo – modele 5080DF Ecoline i 5080DS Ecoline oferują możliwość jazdy z maksymalną prędkością, przy zredukowanej prędkości obrotowej silnika. We wszystkich wersjach modelowych, WOM uruchamiany jest progresywnie poprzez sprzęgło elektrohydrauliczne.
Ciągniki oferują prędkości wałka: 540-540ECO. Dostępna jest konfiguracja z trzema prędkościami wałka: 540-540ECO-1000, z wałkiem zsynchronizowanym (540-540ECO-SYNCHRO). Jedną z opcji wyposażenia jest także przedni WOM 1000.
Sam układ hydrauliczny posiada w standardzie dwie pompy hydrauliczne: pompa główna o wydajności 54 l/min (lub opcjonalnie 64 l/min) jest dedykowana do zasilania podnośnika i rozdzielaczy hydraulicznych, pompa pomocnicza o wydajności do 45 l/min (w zależności od konfiguracji wyposażenia), zasila układ kierowniczy.
Z tyłu standardowo montowany jest rozdzielacz z trzema obwodami hydraulicznymi oraz wolny spływ. W maksymalnym wyposażeniu, modele Ecoline mogą posiadać maksymalnie 2 obwody z gniazdami zamontowanymi przy słupku kabiny z przodu. Podnośnik oferuje udźwig do 2800 kg w modelu 5DF Ecoline i 2600 kg w 5DS/DV Ecoline. We wszystkich modelach tylny podnośnik występuje w wersji sterowanej mechanicznie oraz elektronicznie. W przypadku EHR, przyciski do sterowania ruchem ramion montowane są także na błotnikach kabiny. Opcjonalnie dostępne są stabilizatory hydrauliczne i podnośnik przedni 1500 kg.
Standardem jest również elektrohydrauliczne sterowanie załączaniem napędu na przednie koła i 100% blokada obu mechanizmów różnicowych (opcjonalnie dostępne ze sterowaniem automatycznym). Warto również dodać, że modele Ecoline posiadają układ hamulcowy na cztery koła z tarczami w kąpieli olejowej na wszystkich czterech kołach, a oprócz klasycznej osi przedniej dostępne jest również wielowahaczowy, hydropneumatyczny, adaptacyjny układ amortyzacji kół przednich, który optymalizuje komfort i osiągi w zależności od prędkości jazdy i kąta skrętu kół. Specjalne czujniki i dedykowana centralka ECU umożliwiają utrzymanie optymalnej charakterystyki amortyzacji w trakcie jazdy.
W przypadku najszerszych z tej gamy ciągników serii 5080 DF ceny rozpoczynają się od 159 tys. zł netto za wersję bez kabiny i od 182 tys. zł za ciągnik z kabiną fabryczną. Ceny węższych modeli serii DS i DV będą startowały natomiast z nieco wyższych poziomów.
źródło: Deutz Fahr