fbpx

New Holland obchodzi jubileusz 100-lecia od premiery pierwszego ciągnika marki FIAT wprowadzając do sprzedaży limitowaną serię Fiat Centenario

New Holland obchodzi jubileusz 100-lecia od zjechania z linii montażowej pierwszego ciągnika marki Fiat.

Model 702 został stworzony w celu rozwiązania problemu deficytu siły roboczej w rolnictwie pod koniec I Wojny Światowej. Palącym problemem było zwiększenie wydajności, a mechanizacja miała rozwiązać problem braku siły roboczej i zapewnić efektywne prowadzenie prac kultywacyjnych skostniałej gleby na zaniedbanych w czasie wojny polach.

Model 702 rozwiązał te problemy dzięki swemu innowacyjnemu podejściu. Został on opracowany z myślą o szerokiej gamie prac stacjonarnych i wymagających siły pociągowej. Posiadał 4-cylindrowy silnik, napęd na tylne koła, kierowaną oś przednią i sztywną oś tylną, co w owych czasach było ewenementem. Model 702 zerwał również z tradycyjną stylistyką i przejął podejście znane z ciągnika Fordsona z układem napędowym przenoszącym ciężar konstrukcji, co wyeliminowało konieczność zastosowania podwozia. Od ciągnika Fordsona, który był zaprojektowany do pracy na glebach lekkich i z reguły płaskich, rozległych polach Ameryki Północnej, odróżniała go większa moc i dostosowanie do trudnych warunków glebowych i często pofałdowanego terenu, z czym muszą sobie radzić rolnicy w Europie.

Po szeroko zakrojonych testach polowych, Model 702 został przedstawiony włoskim władzom 14 sierpnia 1918 r. Była to premiera jednego z najbardziej kultowych ciągników w historii rolnictwa. Już na samym starcie zrobił świetne wrażenie, pokonując swoich renomowanych konkurentów w czasie pierwszego konkursu w orce. W kolejnym roku, dzięki swym udowodnionym w warunkach polowych zaletom, Fiat podpisał umowy na dostawę ciągników ze spółdzielniami rolniczymi w całych Włoszech i rozpoczął produkcję 1000 maszyn. Tak oto narodził się pierwszy produkowany seryjnie ciągnik Fiata i rozpoczęła się era mechanizacji włoskiego rolnictwa.

Model 702 był pierwszym modelem z licznej rodziny ciągników stworzonych z myślą o dedykowanych zastosowaniach. Ciągniki te na przestrzeni lat tworzyły historię rolnictwa na całym świecie, Model 700C, był pierwszym europejskim ciągnikiem gąsienicowym, który otworzył nowe horyzonty dzięki sile pociągowej, stabilności i bezpieczeństwie przy pracy na pochyłościach i na grząskim terenie, a w momencie swej premiery w 1932 r. nie miał sobie równych. Kolejna dekada powitała Model 40, następny ciągnik gąsienicowy, będący lekką, bezpieczną i ekonomiczną maszyną, gdyż mógł pracować na wielu innych rodzajach paliwa tańszych od benzyny. Model 50 był ciągnikiem lat odbudowy po wojnie: pokonywał każdą przeszkodę, był wręcz nie do zdarcia i wywindował Fiata na dobre do czołówki producentów ciągników gąsienicowych. W latach 60. ubiegłego wieku seria Diamante wprowadziła koncepcję serii ciągników, obejmując cztery modele o mocy od 22 do 70 KM. Wraz z nią pojawił się pierwszy wąski ciągnik do winnic Fiata, który rozpoczyna tradycję marki New Holland jako producenta świetnych ciągników specjalistycznych. Z okazji jubileuszu 50-lecia Fiat wypuścił na rynek serię Nastro d’Oro, która zdobyła serca małych i średnich gospodarstw i była dostępna w wersji do pracy w winnicach, sadach, na terenie górzystym i do upraw rzędowych. Dzięki ciągnikom serii Diamante i Nastro d’Oro, Fiat stał się wiodącym producentem ciągników na rynku europejskim.

W latach 80. ubiegłego wieku światło dzienne ujrzała seria 90, być może najbardziej popularna seria ciągników w historii rolnictwa. Wprowadziła ona zupełnie nowy poziom komfortu operatora, oferując amortyzowaną kabinę, klimatyzację i jak na tamte czasy niespotykanie cichą kabinę o poziomie hałasu wynoszącym zaledwie 80 dBA. Na przestrzeni lat, seria 90 była ciągle modyfikowana i udoskonalana, wytyczając nowe granice możliwości, aż do roku 2002, gdy na rynek wprowadzono ostatni model – 110-90 Tradition. Dzięki ciekawym rozwiązaniom technicznym i niezawodności seria 90 zyskała status ciągnika kultowego, a jego tradycje kontynuowała w latach 90. kolejna seria ciągników, które tworzyły historię – seria Winner. W serii Winner wzornictwo kabiny i rozwiązania technologiczne osiągnęły nowe wyżyny, a źródłem tej inspiracji był przemysł samochodowy. Całkowicie przeszklone drzwi i wąskie słupki kabiny zapewniały ogromną unikatową widoczność w każdym kierunku. Zawieszona na silentblock kabina była niezwykle cicha z poziomem hałasu 75 dBA. Była wyposażona w klimatyzację i schowek chłodzący na napoje. Pokładowy komputer informował o zużyciu paliwa na godzinę i na hektar w czasie rzeczywistym za pomocą zastosowanego po raz pierwszy w ciągniku wskaźnika paskowego. Jeszcze dwadzieścia lat po swoim debiucie kabina ciągników serii Winner należała do najlepszych kabin w historii.

Ta bogata gama ciągników, które zmieniły rolnictwo, odzwierciedla wizję Fiata, polegającą na wychodzeniu naprzeciw potrzebom i przekraczaniu oczekiwań, aby móc oferować rolnikom łatwe w użyciu, innowacyjne i niezwykle wydajne maszyny. Ta tradycja trwa nadal w aktualnej, bogatej ofercie marki New Holland, która od zawsze jest na czele branży, wprowadzając innowacje, które znacznie ułatwiają pracę i życie rolnikom.

Z okazji jubileuszu 100-lecia produkcji ciągników Fiata, marka New Holland przygotowała program wydarzeń, którego początek przypadnie na listopadowe targi EIMA 2018 i będzie trwał przez cały rok 2019.

Carlo Lambro, Prezydent marki New Holland Agriculture, powiedział: „Naszym programem wydarzeń i inicjatyw pragniemy uczcić jubileusz 100-lecia obecności Fiata i New Holland w życiu rolników, wspieraniu ich w zwiększaniu wydajności przy mniejszych nakładach, dostarczając im innowacyjne, wydajne i efektywne maszyny. Od samego początku stoimy u boku naszych klientów i będziemy im towarzyszyć również w przyszłości, pamiętając o naszej bogatej tradycji wprowadzania innowacji przy mechanizacji rolnictwa.”
Ciągnik koncepcyjny Fiat Centenario, którego źródeł inspiracji należy szukać w serii 90, został stworzony przez Centrum Wzornictwa CNH Industrial. Nawiązuje on do tej kultowej serii ciągników, unowocześniających wzornictwo poprzez płynne linie typowe dla współczesnych ciągników i opływowe nadwozie znane z przedstawionego w ubiegłym roku koncepcyjnego ciągnika z napędem na metan, który również zostanie zaprezentowany na targach EIMA. Nawiązujące do serii 90 naklejki na masce symbolizują tradycje Fiata ciągle żywe we współczesnych maszynach New Holland.

Z okazji tego ważnego jubileuszu marka New Holland przygotowała limitowaną serię ciągników Fiat Centenario, której stylistyka zawiera elementy tradycji Fiata w branży ciągników. Wyrazisty kolor terakota, który przez dekady wyróżniał ciągniki Fiata, otrzymał metaliczny połysk, a logotyp na masce łączy charakterystyczny kłos marki New Holland z tradycją stworzoną przez poprzedników, a specjalne naklejki na masce i błotniku symbolizują więź istniejącą pomiędzy współczesnymi ciągnikami a początkowymi modelami Fiata i kultową serią 90.

Pamiątkowe ciągniki będą dostępne w sześciu modelach ciągników użytkowych, specjalistycznych i gąsienicowych (T5.120 EC, T5.115, T4.110F z kabiną, T4.110LP ROPS, T4.110FB ROPS i TK4.110 ROPS). Każdy ciągnik jest oznakowany indywidualnym numerem limitowanej serii obejmującej 100 ciągników sześciu serii.

Ciągnik koncepcyjny Fiat Centenario i modele limitowanej serii ciągników Fiat Centenario będą prezentowane przez cały rok 2019 na stoiskach marki New Holland na głównych europejskich wystawach, począwszy od targów EIMA 2018.

Źródło: New Holland

McHale - baner - kwiecień 2024
Syngenta baner Treso
Baner webinarium konopie
POZ 2024 - baner

Najpopularniejsze artykuły
NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
[s4u_pp_featured_products per_row="2"]
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.