Nastroje w branży rolniczej: niepokój związany z epidemią koronawirusa

Na przełomie września i października bieżącego roku Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych przeprowadziła badanie dotyczące obecnej i przewidywanej koniunktury w branży. Cykliczne badanie przeprowadzane jest od czerwca 2014 roku i powtarzane co sześć miesięcy. Jego efektem jest wartość liczbowa – barometr, który obrazuje nastroje panujące w branży. W tym roku determinowane są one przede wszystkim przez epidemię COVID-19.

reklama
Baner Osadkowski
reklama
Baner Valtra

W poprzednim cyklu badania, które przeprowadzone było w kwietniu br., mieliśmy do czynienia z nietypową sytuacją. Był to początek pandemii koronawirusa, a zatem w branży panowały negatywne nastroje i wielkie obawy co do przyszłości. Obecnie nadal zmagamy się w pandemią, jesteśmy natomiast po sezonie. Minione lato łaskawe było dla rolników.

Szczęśliwie nie mieliśmy do czynienia z kryzysami związanymi z siłami natury. Rolnicy nie musieli zmagać się z klęskami suszy jak rok wcześniej. Dobre plony przełożyły się zapewne na chęć rolników do inwestycji w gospodarstwa i to widać w wynikach badania. Patrząc na ocenę minionego półrocza dla branży rolniczej, wyniki są bardzo podobne do tych jakie uzyskaliśmy w kwietniu. Tu jeszcze optymizmu nie widać. Można wręcz zaobserwować wzrost negatywnych odpowiedzi – wzrósł odsetek odpowiedzi, że minione półrocze było złe lub bardzo złe dla branży. Tak twierdzi odpowiednio 11,7% i 3,3% przedsiębiorców biorących udział w badaniu. Zmniejszył się natomiast odsetek firm uważających, że minione półrocze było bardzo dobre lub dobre.

reklama
Baner Kioti

Inaczej wyglądają wyniki, gdy pytamy o przyszłość. Pół roku temu dominowały zdecydowanie negatywne odpowiedzi. Niecałe 8% badanych twierdziło, że koniunktura w branży się poprawi a ponad 76%, że się pogorszy lub zdecydowanie pogorszy. Obecnie oceny rozłożyły się niemal równomiernie. 31% badanych uważa, że koniunktura się poprawi, 35%, że nie ulegnie zmianie i nieco ponad 33%, że się pogorszy.

reklama
Baner Bayer maj-2025-Rhapsody
reklama
baner MChale

Przedsiębiorcy z większym optymizmem patrzą na realizację sprzedaży we własnych firmach. Wykres 3 pokazuje dokładne wyniki jakie uzyskaliśmy na pytanie o przewidywania poziomu sprzedaży w bieżącym roku we własnych przedsiębiorstwach. W kwietniu br. tylko nieco ponad 10% badanych przewidywało lepszy wynik niż rok wcześniej. Obecnie lepszego wyniku spodziewa się ponad 33% przedsiębiorców. Jedna czwarta przewiduje gorszy wynik. To sporo, ale jeszcze pół roku wcześniej gorszego wyniku spodziewało się ponad 63% firm.

reklama
Baner SumiAgro

Według badania mniejsze obawy co do przyszłości widać w planach inwestycyjnych. Zdecydowanie więcej firm, niż pół roku wcześniej, planuje inwestycje i znacznie mniej rezygnuje z wcześniej zaplanowanych inwestycji.

Obawy branży w związku z epidemią COVID-19

Obecnie wciąż 55% przedsiębiorców twierdzi, że koronawirus będzie miał negatywny wpływ na rozwój branży. W kwietniu twierdziło tak ponad 79% badanych firm. Nadal ponad 68% przedsiębiorców uważa, że koronawirus będzie miał negatywny wpływ na funkcjonowanie firm, w których pracują. To o 12% mniej niż w kwietniu br., wówczas 80,5% przedsiębiorców biorących udział w badaniu, odpowiadało twierdząco na pytanie czy koronawirus będzie miał negatywny wpływ na funkcjonowanie ich przedsiębiorstw.

Barometr nastrojów w branży rolniczej, źródło: PIGMiUR

Wypadkową badania jest współczynnik obrazujący nastroje w branży. Wartość poniżej zera
świadczy o przewadze nastrojów negatywnych i pesymistycznych. Taką sytuacje mamy już od kwietnia zeszłego roku, kiedy to indeks po okresie pozytywnych oczekiwań ponownie zanotował ujemne wartości. W ostatnim cyklu badania obserwujemy sporo więcej pozytywnych odpowiedzi niż pół roku wcześniej. Nadal jednak indeks jest poniżej zera co świadczy o przewadze pesymistycznych nastrojów (a te mogą się nasilić chociażby ze względu na procedowaną nowelizację ustawy o ochronie zwierząt, podtopienia w wyniku ostatnich bardzo intensywnych opadów deszczu a także drugiej fali epidemii – przyp. red.).

Źródło: PIGMiUR

reklama
baner MChale
reklama
baner SDF
reklama
Baner Agrosimex

ZOSTAW KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Przeczytaj także

None found

Najpopularniejsze artykuły

None found

ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)
INNE ARTYKUŁY AUTORA




NAJNOWSZE WIADOMOŚCI