Największy wróg silnika w Twoim ciągniku? Oto on! (podcast)

Zawór EGR (Exhaust Gas Recirculation) to jeden z najstarszych i najbardziej powszechnych elementów układu oczyszczania spalin, spotykany zarówno w starszych, jak i nowszych maszynach rolniczych i pojazdach. Choć jego głównym zadaniem jest redukcja emisji tlenków azotu (NOx), z perspektywy użytkowników często budzi frustrację, generując awarie i dodatkowe koszty. To właśnie jemu przyjrzymy się w dzisiejszym odcinku naszego podcastu.

reklama
Baner Mandam

EGR działa poprzez kierowanie części spalin z powrotem do kolektora ssącego, co obniża temperaturę spalania i ogranicza produkcję NOx. Jednak to rozwiązanie ma swoje ciemne strony — wprowadza do świeżego powietrza zanieczyszczenia, co zmniejsza sprawność spalania, a przy okazji brudzi kolektor i sam zawór. Często EGR współpracuje z chłodnicą spalin, która dodatkowo komplikuje układ i bywa źródłem usterek, np. przecieków płynu chłodniczego do kolektora.

Do najczęstszych problemów z EGR należą: zapychanie się nagarem, awarie silnika krokowego sterującego zaworem, rozkalibrowanie czujników oraz uszkodzenia chłodnicy spalin. Usterki te nie tylko ograniczają moc silnika, ale często unieruchamiają maszynę, wymagając kosztownej diagnostyki i naprawy.

reklama
Baner halvetic
reklama
Baner agrihandler

Choć dostępne są metody czyszczenia zaworów czy kontrolowania stanu chłodnicy, to w praktyce użytkownicy często muszą liczyć się z koniecznością wymiany całego zespołu EGR. Nielegalne praktyki, takie jak zaślepianie zaworu i jego wyprogramowanie, mogą kusić, ale wiążą się z ryzykiem prawnym. Na szczęście na rynku pojawiają się nowe konstrukcje silników, które już fabrycznie pozbawione są zaworu EGR, co daje nadzieję na mniej problematyczną eksploatację w przyszłości.

reklama
Baner Bayer Dekalb

ZOSTAW KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Przeczytaj także

None found

Najpopularniejsze artykuły

None found

ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)
INNE ARTYKUŁY AUTORA




NAJNOWSZE WIADOMOŚCI