fbpx

Największy, ukraiński konkurent polskich firm drobiarskich rośnie pomimo wojny 

Na Ukrainie działa koncern MHP, gigantyczny podmiot posiadający 400 tys. ha ziemi. Zajmuje się hodowlą drobiu i produkcją mięsa drobiowego. Jest śmiertelnym zagrożeniem dla polskiej branży drobiarskiej. Mimo wojny, rok do roku odnotowuje wzrost przychodów. 

Samasz loteria - baner

Wg informacji portalu Latifundist, MHP to międzynarodowa firma z siedzibą w Kijowie (zarejestrowana na Cyprze – red.) i zakładami produkcyjnymi na Ukrainie i Bałkanach (Grupa Perutnina Ptuj), działająca w branży spożywczej, rolnej i technologicznej. Spółki zależne MHP zlokalizowane są w Wielkiej Brytanii, Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, krajach Półwyspu Bałkańskiego i innych krajach UE. MHP skupia cały łańcuch technologiczny produkcji mięsa drobiowego: od uprawy i produkcji pasz, jaj wylęgowych, hodowli bydła i drobiu, aż po przetwarzanie i sprzedaż gotowych produktów. Produkuje, przetwarza i sprzedaje różne kategorie produktów spożywczych, w szczególności produkty kulinarne (produkty gotowe do gotowania lub spożycia): mięso z kurczaka (schłodzone i mrożone), produkty przetwórstwa mięsnego, oleje roślinne (słonecznikowy i sojowy). Firma eksportuje swoje produkty na rynek Unii Europejskiej, w tym oczywiście Polski.  

W kwietniu tego roku Krajowa Rada Drobiarstwa-Izba Gospodarcza informowała, że “według danych AVEC (organizacji zrzeszającej unijnych hodowców drobiu) w ciągu pierwszych 8 tygodni 2023 r. import mięsa drobiowego z Ukrainy do UE wzrósł o 94% (mięsa świeżego o 40,4%, mrożonego o 171%) a import jaj o 1370% (świeżych jaj +2850%) w porównaniu z pierwszymi 8 tygodniami 2022 r. Od początku 2023 r. do Unii Europejskiej wjechało 32 306 ton mięsa drobiowego i 4 457 ton jaj. W styczniu 2023 r. import mięsa drobiowego wyniósł 16 206 t (+77% w porównaniu ze styczniem 2022 r.) – w tej kategorii import mięsa mrożonego stanowi 7 454 t (+85% miesiąc do miesiąca) i mięsa świeżego stanowi 6 675 t (+47% m/m). Import jaj wyniósł 2 573 t (+1446% w porównaniu ze styczniem 2022 r.) – w ramach tej kategorii przywóz świeżych jaj stanowi 1 839 t (+2485 % m/m), a jaj bez skorupek 671 t (+759 % m/m). 

Baner Katalog ciagnikow

– Część (tych produktów – red.) trafiła do Holandii, gdzie MHP ma swoje zakłady i po przepakowaniu mięso rozeszło się po całej UE po nieosiągalnych dla nas cenach. W efekcie pierś z kurczaka mamy w sklepach po 13-14 zł za kg, podczas gdy nasi producenci nie mogą nawet myśleć o rentowności, jeśli cena jest poniżej 19 zł – mówił wówczas prezes KRD – IG Dariusz Goszczyński. 

“W raporcie z 11 kwietnia ogłoszono, iż spółka odnotowała 255 mln dolarów zysku operacyjnego. Przychody z eksportu wystrzeliły do 1,6 mld dol. (o 330 mln dol. więcej niż rok wcześniej). Z raportu rocznego MHP wynika, że udało się to dzięki otwarciu rynku Unii Europejskiej na drób z Ukrainy”. – informowały Wiadomości WP. 

Właściciel MHP Jurij Kosiuk dziękował Unii Europejskiej: “Europie jesteśmy wdzięczni za wsparcie gospodarcze w ramach wolnego handlu. Umowa w formie zniesienia kontyngentów i zniesienia ceł na ukraińskie produkty pozwala nam eksportować do UE i Wielkiej Brytanii (…). W obecnej sytuacji to duże osiągnięcie”. 

W wyniku przywileju danego firmie przez Komisję Europejską MHP wciąż ma się świetnie, a nawet z roku na rok (pomimo wojny) coraz lepiej. Jak informuje Latifundist, ze sprawozdania finansowego spółki za I półrocze 2023 r. wynika, że “zysk operacyjny MHP Groholding w pierwszym półroczu 2023 r. wzrósł do 152 mln dolarów, co oznacza wzrost o 100% w porównaniu z rokiem ubiegłym (pierwsze półrocze 2022 r. — 76 mln dolarów), a marża operacyjna wzrosła z 7% do 10%. Przychody MHP wzrosły do 1555 mln dolarów, co oznacza wzrost o 35% w porównaniu z rokiem poprzednim (1149 mln dolarów). Dochody z eksportu w pierwszym półroczu wyniosły 973 mln dolarów i były o 52% wyższe w porównaniu z rokiem poprzednim. Wskaźnik ten wynosi 63% całkowitych przychodów (640 mln USD, 56% całkowitych przychodów w pierwszej połowie 2022 r.). Skorygowana EBITDA wzrosła o 42% do 218 milionów dolarów (154 miliony dolarów), skorygowana marża EBITDA wzrosła z 13% do 14%. Zysk netto wyniósł 67 mln dolarów w porównaniu ze stratą w wysokości 89 mln dolarów w pierwszej połowie 2022 roku”. 

Z MHP nie da się wygrać, jeśli firma nie będzie miała narzuconych unijnych wymogów dotyczących dobrostanu zwierząt i produkcji mięsa. Nie jest też rozwiązaniem zakaz importu do Polski. W rozmowie z WRP.pl Paweł Podstawka, przewodniczący Krajowego Zrzeszenia Hodowców Drobiu i Producentów Jaj mówił: 

„Nie jesteśmy w stanie zatrzymać tego importu, bo nawet jeśli zrobi to Polska, to inne kraje będą importować więc dla naszego drobiu i tak zabraknie tam miejsca (…) Jedyną szansą dla nas jest mega szybko przejść na przetwórstwo drobiu, stać się jednym wielkim zakładem przetwórczym, i być hubem, przez który przepływa ukraiński drób na rynki światowe. (…) Polskie gospodarstwa muszą przejść w trybie ekstremalnie szybkim transformację jakościową by (…) polski producent, polski rolnik mógł wytworzyć taki produkt, którego Ukraińcy nie wyprodukują”. 

Baner SFD - aktualizacja 29.10.2024

6 KOMENTARZE

  1. Polscy rolnicy nażekają tak na Ukrainę że zborzem popsuli rynek ceny niskie , teraz drób ale Polski rolnik to człowiek zachłanny zawsze mu mało ,chciałem kupić jabłka na targu pytam poile te jabłka , po 6zł kilogram , pytam dlaczego tak drogo bo mało w tym roku było, no tak to musi Pan ceną nadrobić , sam jestem rolnikiem ale w innej dziedzinie ale takiego wyzysku i nażekania od 50 lat nie słyszałem niech się lenie za robotę wezmą farmery od siedmiu boleści a potem płaczą i nażekają.

  2. MHP do wojny była trzecim producentem w Europie
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_poultry_slaughtering_companies_in_Europe

    I półrocze 2021 r.

    Wolumen produkcji drobiu nieznacznie spadł i wyniósł 357 531 ton (pierwsze półrocze 2020 r.: 359 931 ton). Wolumen produkcji drobiu w europejskim segmencie operacyjnym wyniósł 54 117 ton (I półrocze 2020: 49 959 ton).

    Średnia cena drobiu wzrosła o 18% rok do roku i wyniosła 1,56 USD za 1 kg (I półrocze 2020 r.: 1,32 USD za 1 kg) (bez VAT). Średnia cena drobiu wyprodukowanych w europejskim segmencie w I półroczu 2021 r. wyniosła 2,51 EUR za kg (I półrocze 2020 r.: 2,53 EUR za 1 kg).

    Eksport drobiu wzrósł o 12% i wyniósł 191 315 ton w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego (I półrocze 2020: 170 553 ton).

    I półrocze 2021

    Przychody wzrosły o 14% do 989 mln USD w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego (I półrocze 2020: 867 mln USD).

    Przychody z eksportu wzrosły o 11% rok do roku do 502 mln USD, co stanowi 51% całkowitych przychodów (I półrocze 2020: 453 mln USD, co stanowi 52% całkowitych przychodów).

    Zysk operacyjny wzrósł o 85% i wyniósł 255 mln USD w porównaniu do roku poprzedniego. Marża operacyjna wzrosła z 16% do 26%.

    Skorygowana marża EBITDA (z wyłączeniem efektu MSSF 16) wzrosła do 34%. Skorygowana EBITDA (z wyłączeniem wpływu MSSF 16) wzrosła o 55% i wyniosła 334 USD.

    Zysk netto wyniósł 232 mln USD w porównaniu ze stratą w I półroczu 2020 r. – 62 mln USD, głównie na skutek Różnice kursowe w I połowie 2020 roku wyniosły 129 mln USD, co odzwierciedla osłabienie ukraińskiej hrywny wobec dolara o 11% w 2020 roku.

    Grupa uzyskała zysk w wysokości 51 mln USD z tytułu niepieniężnych różnic kursowych. Zysk netto przed różnicami kursowymi w I półroczu 2021 r. wyniósł 182 mln USD w porównaniu do 67 mln USD w I półroczu 2020 r.

    I półrocze 2023 r.

    Wolumen produkcji drobiu na Ukrainie wzrósł o 4% do 359 332 ton (I półrocze 2022 r.: 346 039 ton). Wolumen produkcji drobiu europejskim segmencie wzrósł o 9% do 65 087 ton (I półrocze 2022 r.: 59 809 ton).

    Średnia cena mięsa z kurczaka w MHP Ukraine utrzymywała się na stabilnym poziomie 1,90 USD za kg (I półrocze 2022 r.: 1,93 USD za kg) bez VAT. Średnia cena mięsa drobiowego produkowanego w europejskim segmencie wzrosła o 12% do 3,48 euro/kg (I półrocze 2022 r.: 3,11 euro/kg).

    Eksport mięsa drobiowego z Ukrainy wzrósł o 34% do 212 165 ton (I półrocze 2022: 157 892 ton).

    Przychody wzrosły do ​​1 555 mln USD, co oznacza wzrost o 35% r/r (I półrocze 2022 r.: 1 149 mln USD).

    Przychody z eksportu wzrosły do ​​973 mln USD, o 52% więcej r/r, co stanowi 63% przychodów ogółem (I półrocze 2022 r.: 640 mln USD, 56% przychodów ogółem).

    Zysk operacyjny wzrósł do 152 mln USD, co oznacza wzrost o 100% r/r (I półrocze 2022 r.: 76 mln USD), a marża operacyjna wzrosła z 7% do 10%.

    Skorygowana EBITDA (bez MSSF 16) wzrosła o 42% do 218 mln USD (I półrocze 2022 r.: 154 mln USD); skorygowana marża EBITDA (bez MSSF 16) wzrosła z 13% do 14%.

    Zysk netto wyniósł 67 mln USD w porównaniu ze stratą w wysokości 89 mln USD w I półroczu 2022 r., co odzwierciedlało przede wszystkim niepieniężny zysk z tytułu różnic kursowych w wysokości 4 mln USD w I półroczu 2023 r. w porównaniu ze stratą kursową w wysokości 92 mln USD w I półroczu 2022.

    Polska s porównaniu z Holandią też ma hektary

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najpopularniejsze posty

None found

Najpopularniejsze artykuły

None found

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.