Mniejsza sprzedaż przyczep

Pierwszy miesiąc nowego roku nie był pomyślny dla producentów przyczep rolniczych. Sprzedano o 273 przyczep mniej niż przed rokiem. Spadki dotknęły niemal wszystkich producentów, w tym również największych – informuje agencja Martin&Jacob, monitorująca rynek rolniczy.

W styczniu zarejestrowano 284 przyczepy rolnicze. To wynik zdecydowanie niższy od ubiegłorocznego. Sprzedaż spadła o prawie połowę w porównaniu do stycznia 2013. Nie jest to dobra informacja dla producentów, jednak wielu wierzy, że – podobnie jak na rynku ciągników rolniczych – sytuacja zmieni się na przełomie pierwszego i drugiego kwartału. Nie można jednak powiedzieć, że sytuacja pogorszyła się w każdym segmencie, coraz lepiej radzą sobie przyczepy duże, od 10 do 12 ton.
Wielton na podium
Pozycję lidera pomimo znacznych strat utrzymał Pronar. Producentowi udało się w styczniu sprzedać 104 przyczepy. W porównaniu z rokiem ubiegłym jest to 34 proc. spadek. Na drugim miejscu z 52 sprzedanymi przyczepami pozostaje Metal-Fach, chodź i w przypadku tego producenta straty były znaczące. Firma z Sokółki sprzedała w styczniu o 20 (28 proc.) przyczep mniej niż w roku ubiegłym. Na tle konkurencji wyjątkowo dobrze prezentuje się wynik Wieltonu, który uplasował się na najniższym stopniu podium. Producent z Wielunia sprzedał w pierwszym miesiącu nowego roku 28 przyczep, co oznacza 12 proc. wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim.
Bezkonkurencyjny Pronar T653/2
Największą popularnością wśród rolników cieszył się w styczniu model Pronar T653/2 o ładowności 6000-6999 kg. Rolnicy kupili 25 takich przyczep (o 14 mniej niż w styczniu 2013). Drugi pod względem sprzedaży był Metal-Fach T710/1 również o tonażu 6-7 T. Producentowi z Sokółki udało się sprzedać 13 sztuk tego modelu. To o 15 mniej niż przed rokiem. Wzrost popytu na przyczepu duże spowodował, że na trzeciej lokacie znalazł się w styczniu Pronar PT612 o ładowności 10-13 T. 
Duży może więcej?
W styczniu 2014 roku rynek zdominowały przyczepy duże o ładowności 10-12 T. Łącznie sprzedano ich 78 sztuk. Popularnością cieszyły się także te o tonażu od 13 do 17 T. W tym segmencie zarejestrowano wzrost sprzedaży w porównaniu ze styczniem 2013 roku (z 21 do 29 sztuk). W kategorii 6 T, która dominowała w ubiegłym roku odnotowano spadek ze 100 do 61 sprzedanych przyczep. Co ciekawe, zwiększonym powodzeniem cieszyły się także przyczepy najmniejsze z przedziału 3-4 T. Łącznie sprzedano ich w styczniu 2014 roku 30 (o 10 więcej niż przed rokiem).
Sprzedaż nowych przyczep rolniczych w styczniu 2014 (mierzona liczbą rejestracji)

Marka

Liczba przyczep rolniczych w styczniu

Udział rynkowy %

Zmiana proc. w stosunku do 2012 r. [Sty14-Sty13]

PRONAR

104

36,62%

-35,40%

METAL-FACH

52

18,31%

-27,78%

WIELTON

28

9,86%

12,00%

ZASŁAW

22

7,75%

-29,03%

METALTECH

19

6,69%

-52,50%

AGROMET PILMET

10

3,52%

-50,00%

CYNKOMET

9

3,17%

50,00%

URSUS

7

2,46%

 

MEPROZET

6

2,11%

-60,00%

MAR-POL

5

1,76%

66,67%

POZOSTAŁE

22

7,75%

-88,04%

 

284

100,00%

-49,01% 

Źródło: AgriTrac 2005-2014 na podstawie danych z CEPiK
Źródło: Martin & Jacob