fbpx

Mleczne strajki

Wobec dalszego spadku cen na mleko, prezes Niemieckiego Związku Producentów Mleka Romuald Schaber ostrzega na łamach dziennika Sueddeutsche Zeitung” przed kolejną falą protestów, mogących przybierać jak przed laty drastyczne formy.”

Niemiecka gazeta przypomina w materiale opublikowanym w tym tygodniu o fali protestów w latach 2008 i 2009, wywołanej drastycznym spadkiem cen.
Za litr mleka producenci dostawali wówczas 22 eurocenty, podczas gdy aby przeżyć, muszą – zgodnie z wyliczeniami Związku – zarabiać co najmniej 40 eurocenty na litrze. Przerażeni ludzie oglądali na ekranach swoich telewizorów rolników, którzy wylewali kubłami mleko na pola” – czytamy w “SZ”.
Jak pisze gazeta, po chwilowej stabilizacji, znów obserwujemy obecnie spadek cen. Za litr mleka producenci dostają obecnie od 26 do 32 centów, jednak – ponieważ koszty produkcji wzrosły znacznie od 2008 roku, ich sytuacja jest jeszcze gorsza niż cztery lata temu.
Schaber nie wyklucza w związku z tym ponownych protestów. “Ludzie pójdą po rozum do głowy, gdy zobaczą, jak farmerzy wylewają mleko na pola” – powiedział.
Zdaniem “SZ” konkurencja między sieciami tanich sklepów jest jednak tak duża, że nawet spektakularne akcje producentów mleka nie skłonią handlowców do podwyższenia cen. Także konsumenci nie będą skorzy do płacenia więcej tylko dlatego, by przypodobać się producentom. Związane ręce mają politycy, którzy i tak subwencjonują produkcje mleka.
Jak wyjaśnia “SZ”, farmerzy domagają się nie tyle subwencji, lecz utworzenia instytucji prywatnego obserwatora rynku, który mógłby doradzać producentom w sprawach wysokości produkcji – na wzór kwot mlecznych, które dawniej stabilizowały rynek. Niemiecka gazeta wątpi jednak w skuteczność takiej instytucji. Należałoby zamknąć granice zewnętrzne UE, a w dodatku wszyscy producenci musieliby dobrowolnie podporządkować się zaleceniom obserwatora.
Zdaniem “SZ” to sami producenci mleka powinni zastanowić się nad dalszymi krokami. Powinni się lepiej zorganizować, aby handel nie wykorzystywał ich tak łatwo. Ponadto powinni lepiej reklamować swój towar, jako “produkt pochodzący od krów pasących się na łąkach, nie karmionych zmodyfikowaną genetycznie paszą”.
W ten sposób producenci mleka mogą prędzej zdobyć uznanie konsumentów, niż wylewając mleko na pola, co nigdy nie robi dobrego wrażenia – ocenia autor materiału w “Sueddeutsche Zeitung”.”

Baner Syngenta

McHale - baner
Danko baner marzec 2024
Webinarium konopie - baner
POZ 2024 - baner

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najpopularniejsze artykuły
NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
[s4u_pp_featured_products per_row="2"]
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.