Maszyny w szczegółach na AGRITECHNICA 2013

Innowacje techniczne prezentowane i nagradzane na targach Agritechnica 2013, to stały element hanowerskiego wydarzenia. Wyzwania techniczne i społeczne nadchodzących lat, jak przełom w polityce energetycznej, pojazdy elektryczne czy wspomagana komputerowo produkcja, określane też jako przemysł 4.0, rozwiązywane są głównie na drodze postępu technicznego. Najnowsze z nich będzie można zobaczyć już w dniach 12-16 listopada (dni ekskluzywne 10-11 listopada).

Kiedy budowa maszyn, elektrotechnika i technologia informacyjna jednoczą się ze wspólnym celem, aby przy pomocy Internetu kierować procesami rozwoju i produkcji, to mowa jest o przemyśle 4.0 czyli o czwartej rewolucji przemysłowej, która nastąpiła po mechanizacji przy pomocy wody i pary, po wprowadzeniu masowej produkcji przy użyciu energii elektrycznej oraz po cyfrowej rewolucji przemysłowej. To, co ma miejsce w przemyśle, znajduje też analogię w produkcji rolniczej.
Rozwój silników przedstawiony przez wiodących producentów traktorów stoi nadal pod znakiem mniej lub więcej skomplikowanych rozwiązań, mających na celu spełnienie wymogów dotyczących emisji spalin, które zaczną obowiązywać od 2014 roku. Związane z tym pokaźne nakłady nie tylko znacznie obciążyły budżety rozwojowe producentów lecz spowodowały również odczuwalny dla klientów wzrost kosztów. 
Po raz pierwszy w Hanowerze pojawi się oferta pojazdu hybrydowego dla potrzeb rolnictwa – hybrydowa ładowarka teleskopowa, umożliwiająca stosowanie bezemisyjnego napędu elektrycznego w zamkniętych budynkach. W warunkach pracy poza budynkiem hydraulika i generator prądu napędzane są silnikiem diesla. 
W dziedzinie przekładni nadal rośnie oferta bezstopniowych skrzyni biegów dla różnych kategorii mocy, w szczególności jednak dla pojazdów o małej mocy a także dla pojazdów komunalnych oraz specjalnych. Po raz pierwszy na targach przedstawione zostaną też przekładnie z wałem odbioru mocy z możliwością przełączania biegów pod obciążeniem i to zarówno dla wałka tylnego, jak i przedniego, przynoszące wzrost wydajności i redukcję zużycia paliwa.
Bezpieczeństwu transportu z przyczepami służy nowa koncepcja hydraulicznego hamowania silnikiem. Aby zmniejszyć ilość wypadków przy wspinaniu się i schodzeniu a także przy podłączaniu narzędzi, operator może przy podłączaniu względnie zawieszaniu narzędzia spoza kabiny przetaczać traktor do przodu i do tyłu przez naciśnięcie guzika. To proste, prezentowane po raz pierwszy rozwiązanie w przyszłości nie ograniczy się do jednej tylko serii traktorów.
Tłumiące drgania kabiny z udoskonaloną widocznością i koncepcją oświetlenia a także zawieszone fotele operatora z konsolą sterującą i ekranem w podłokietniku zapewniają najwyższy poziom komfortu jazdy i obsługi. Na targach Agritechnica 2009 po raz pierwszy przedstawiony został działający na bazie ISOBUS system „Traktor-Implement-Management“ (TIM), w którym przyczepa zbierająca reguluje szybkość jazdy traktora w zależności od grubości pokosu. Później pojawiły się też porównywalne rozwiązania i dla pras zwijających, kopaczek do ziemniaków i cystern do gnojowicy. Dalsze tego typu rozwiązania np. dla rozsiewaczy nawozów mineralnych i pras zwijających przedstawione zostaną w tym roku. Ponieważ przynoszą one znaczne przyrosty wydajności oraz odciążają operatora, zastosowania na bazie TIM i ISOBUS coraz częściej stanowią standard w kombinacjach ciągników z narzędziami, nawet jeśli w praktyce, w zależności od wyboru fabrykatu i narzędzi, nadal jeszcze występują mniejsze i większe problemy z kompatybilnością. 
(Anna Arabska, Daniel Alankiewicz)