Czy tradycja może być podstawą sukcesu w biznesie? Czy w dzisiejszych czasach da się na niej zarobić? N
Wszystkie etapy faz życia produktu począwszy od produkcji poprzez dystrybucję aż do sprzedaży muszą być doskonale przygotowane. Jedynie kompleksowe podejście do biznesu łączące z sobą elementy marketingu z doskonałym przygotowanym wyrobem może być gwarantem powodzenia na trudnym wolnokonkurencyjnym rynku żywnościowym. Produkty tradycyjne należy zaliczyć do tzw. produktów luksusowych. W dzisiejszych czasach cena nie jest już najważniejszym czynnikiem stanowiącym o zakupie produktu. Unikalny charakter, pochodzenie oraz właściwości produktu tradycyjnego to elementy, które powinny stanowić o jego wyższej cenie. Zdobywająca coraz to większe rynki konsumentów Kiełbasa Lisiecka (wytwarzana przez konsorcjum producencie w Liszkach pod Krakowem), Oscypek czy też Śliwowica są doskonałymi przykładami połączenia tradycyjnego charakteru produktów z oczekiwaniami rynku”.
Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.(MARR S.A.) w ramach realizowanych międzynarodowych projektów “RegiP – Perspektywy Rozwoju i Promocji Produktów Regionalnych” oraz “COTOUR – Produkt Regionalny Jako Narzędzie Promocji Turystyki w Regionie” rozpoczęła wdrażanie stworzonej w ramach projektu COTOUR strategii marketingowej małopolskich produktów tradycyjnych oraz ich nowo powstałego oznakowania – jednolitej etykiety, jako rezultatu projektu RegiP. Na etapie tworzenia wspólnego oznakowania zostały przeprowadzone badania ankietowe na 300 osobowej próbie potencjalnych konsumentów oraz liczne konsultacje z producentami małopolskich produktów tradycyjnych, co do chęci i potrzeby stosowania przez nich takiego oznakowania oraz jego ostatecznej formy graficznej.
Efektem wielomiesięcznych prac jest stworzona jako pierwsza w Polsce etykieta, którą będą mogli wykorzystywać wszyscy producenci małopolskich produktów tradycyjnych (nie tylko ci, którzy produkt zarejestrowali na Liście Ministerstwa Rolnictwa i rozwoju Wsi) spełniający wymagania stawiane w regulaminie, do których między innymi należą: utrzymanie jakości i przestrzeganie tradycyjnych receptur produkcji opisywanych we wnioskach rejestracyjnych. Unikalne oznakowanie, wespół z szeroko rozpowszechnioną promocją będzie stanowić olbrzymią pomoc dla mikro przedsiębiorców wytwarzających produkty tradycyjne w regionie, gdyż pozwoli urynkowić niejednokrotnie anonimowe dotychczas wyroby. W większości przypadków mali producenci wytwórcy produktów tradycyjnych powinni stosować prostą zasadę: nie zginąć w tłumie. Etykieta będzie wyróżniała producentów oraz produkowane przez nich wyroby. Własny styl i unikalny charakter tak oznaczonych produktów będzie dużą nobilitacją i promocją małopolskich producentów. Ujednolicone i rozpoznawalne oznakowanie w dłuższej perspektywie będzie doskonałą formą promocji dla małych producentów wytwarzających produkty tradycyjne. Budowana w ten sposób marka, jaką staje się produkt tradycyjny i regionalny, otwiera przed producentami duże możliwości.
MARR SA stara się dotrzeć z informacją nt. produktów tradycyjnych i regionalnych oraz nowo wprowadzonego oznakowania do jak największej liczby osób, kładąc duży nacisk na edukację młodzieży oraz podnoszenie jej świadomości w odniesieniu do korzystania z bogatego dziedzictwa kulinarnego regionu. W listopadzie i grudniu 2006 r. podczas siedmiu spotkań w rożnych częściach Małopolski, około 700 przyszłych adeptów sztuki kulinarnej (uczniów szkół gastronomicznych i hotelarskich) oraz 40 nauczycieli z 49 małopolskich szkół – adresatów konkursu kulinarnego “Stół pięknie nakryty” – “Produkt tradycyjny na małopolskim stole”- zapoznało się z tematyką produktu tradycyjnego i regionalnego.
Uwrażliwienie jak największej liczby osób w tym również młodzieży na wartości wynikające z regionalizmu małopolskiej kuchni są gwarancją tego, że produkty tradycyjne nie staną się jedynie zapomnianym duchem przeszłości, lecz wspaniałą wizytówką województwa małopolskiego zarówno w kraju jak i za granicą.
Joanna Jakubowska – ŁazęckaJakub HołyszMARR SA
“