We wrześniu ruszyła ogólnopolska kampania Mamo, Tato, wolę wodę!”. Ma ona przekonać rodziców do zastępowania w diecie dzieci napojów słodzonych – wodą. Kampania ma objąć 110 tys. przedszkolaków i 165 tys. dzieci w wieku 7-9 lat. Wezmą oni udział w cyklu lekcji, które odbędą się w ponad stu tysiącach przedszkoli i szkołach 40 miast Polski.”
Inauguracja akcji odbędzie się w dniu 5 września w centrum handlowym Złote Tarasy w Warszawie. Organizatorzy zapraszają dzieci i rodziców. Wstęp wolny.
W wypowiedzi dla Polskiej Agencji Prasowej, dr Agnieszka Jarosz z Centrum Promocji Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej Instytutu Żywności podkreśliła, że dziecko w wieku przedszkolnym i szkolnym powinno spożywać 1,3-1,5 litra napojów, z których większość powinna stanowić woda. Jest ona bowiem najbardziej naturalnym i zdrowym napojem dla dzieci. Nie zawiera pustych kalorii. Co jest szczególnie ważne w dobie rosnących problemów z próchnicą, nadwagą i otyłością wśród najmłodszych.
Warto podkreślić, że dziecko, które wciąż pije napoje słodzone, przyzwyczaja swoje kubki smakowe i później nie chce spróbować niczego innego. Poza tym, napoje słodzone dostarczają w pewnym sensie cały czas energii. W konsekwencji, dzieci niechętnie jedzą.
Prawidłowe żywienie to nie tylko regularne spożywanie w ciągu dnia 4-5 posiłków przez dziecko, ale także właściwy dobór produktów i potraw oraz zabezpieczenie odpowiedniej podaży płynów, w tym wody” – powiedziała PAP dr hab. n. med. Halina Weker z Zakładu Żywienia Instytutu Matki i Dziecka. Woda jest niezbędna do właściwego funkcjonowania organizmu – reguluje temperaturę ciała, ciśnienie tętnicze, usuwa szkodliwe produkty przemiany materii i warunkuje naturalną odporność.
Organizatorem kampanii jest jedna z polskich firm produkujących wodę mineralną. Patronat merytoryczny nad akcją objęły Instytut Żywności i Żywienia oraz Instytut Matki i Dziecka, a patronat honorowy nad akcją edukacyjną w szkołach i przedszkolach – Ministerstwo Zdrowia.
“