Lotos: Rynek chce więcej diesla

0
433

6 lipca br. w gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS S.A. zakończyła się budowa instalacji hydro-odsiarczania olejów napędowych (HDS). To pierwsza z czterech instalacji produkcyjnych budowanych w ramach Programu 10+, który zgodnie z planem osiągnął pod koniec czerwca 82% zaawansowania. LOTOS dzięki m.in. HDS podniesie docelowo produkcję deficytowego na rynku europejskim oleju napędowego o 2,5 mln ton rocznie.

Uwzględniając wynik analiz ekonomicznych, rozwój rynku oraz potrzeby zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju Grupa LOTOS podjęła decyzję o rozszerzeniu programu rozbudowy gdańskiej rafinerii o dodatkową instalację destylacji zwiększającą potencjał przerobu ropy do 10,5 mln t rocznie.

Rozbudowa w ramach Programu 10+ to poprawa konkurencyjności rafinerii w Gdańsku oraz wzrost udziałów w produkcji poszukiwanych na rynku wysokomarżowych paliw. Istotnym aspektem ekologicznym realizacji inwestycji będzie stworzenie najbardziej zielonej” rafinerii w basenie Morza Bałtyckiego, jak powiedział Marek Sokołowski, wiceprezes, dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy LOTOS S.A.

Równocześnie z uruchomieniem HDS do użytku zostaje oddana instalacja pomocnicza – kompleks aminowo-siarkowy (KAS). Do końca wakacji planuje się oddanie do użytku pierwszych zbiorników magazynowych, rurociągu przesyłowego do Naftoportu oraz zakończenie modernizacji oczyszczalni ścieków.

Informacje o firmie:
Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której oprócz Grupy LOTOS S.A. (spółka matka), LOTOS Czechowic, LOTOS Jasła i Petrobaltiku (prowadzi wydobycie ropy naftowej i gazu spod dna Bałtyku) wchodzi kilkanaście spółek córek spod znaku LOTOS. Moce przerobowe rafinerii w Gdańsku wynoszą aktualnie 6 mln ton ropy naftowej rocznie. Poprzez spółkę zależną LOTOS Norge koncern obecny jest również na norweskim szelfie kontynentalnym, gdzie prowadzi prace poszukiwawczo-wydobywcze.