Ładowarka na duże obciążenia

New Holland wprowadza na rynek nową wersję ładowarek teleskopowych serii LM, o maksymalnej wysokości podnoszenia 9,1 m i udźwigu 4200 kg.

Firma New Holland całkowicie zmieniła projekt serii LM – ładowarek teleskopowych przystosowanych do pracy przy dużych obciążeniach, o wysokości podnoszenia od sześciu do dziewięciu metrów. Składającą się z pięciu modeli gamę, w skład której wchodzą LM 6.32, LM 6.35 Elite, LM 7.35, LM 7.42 Elite i LM 9.35, cechuje maksymalny udźwig 4200 kg oraz maksymalna wysokość podnoszenia 9,1 metra. Nowa konstrukcja pojazdów, oparta na wewnętrznym projekcie firmy, doskonale nadaje się do średnich i dużych gospodarstw hodowlanych, dużych gospodarstw rolnych i dla usługodawców. 
Nowa seria zastąpiła stare modele LM5040, LM5060 i LM5080. Aby to podkreślić, New Holland wprowadziła nowy sposób oznaczania ładowarek LM. Pierwsza cyfra określa maksymalną wysokość podnoszenia w metrach, a kolejne dwie maksymalny udźwig w setkach kilogramów.
Nowa seria LM to owoc szeroko zakrojonych konsultacji, seria LM została zmieniona „od stóp do głów“ – wyjaśnia Luca Mainardi, Dyrektor ds. Zarządzania Produktami: traktorami, ładowarkami teleskopowymi oraz systemami rolnictwa precyzyjnego. – Połączyliśmy imponujące osiągi w zakresie udźwigów i mocy z udoskonaloną elastycznością maszyn, najlepszym w tej klasie doświadczeniem operatorskim i wiodącą w klasie widocznością. Dodatkowo ofertę maszyn uelastyczniono poprzez wprowadzenie zarówno wariantu standardowego, jak i wysokowydajnego Elite, do modeli LM6.32 i LM7.35. 
4200 kg na wysokość 9,1 metra
Cała gama LM jest wyposażona w silniki Nef firmy New Holland, które w celach dostosowania pojazdów do wymogów normy Tier 4A, wykorzystują technologię selektywnej redukcji katalitycznej SCR ECOBlue™ oraz są wydajne i oszczędne pod względem zużycia paliwa. Standardowe maszyny LM osiągają maksymalnie do 121 koni mechanicznych mocy, która dla modeli Elite wynosi 143 KM. Ta ogromna moc umożliwia bezproblemowe osiąganie maksymalnej wysokości podnoszenia, która wynosi odpowiednio 6,1 metra dla modelu LM6.32, 7 metrów dla modelu LM7.35 i 9,1 metra dla modelu LM9.35. 
Modele Elite zaprojektowano do najbardziej wymagających operacji przeładunkowych. LM6.35 Elite jest w stanie udźwignąć 3500 kg, tj. 300 kg więcej niż jego standardowy odpowiednik, a udźwig maksymalny LM7.42 Elite wynosi 4200 kg, tj. o 20% więcej niż w przypadku wersji standardowej maszyny. Kąt obrotu (przechyłu) łyżki wynoszący 131° w modelach standardowych, który dla modeli Elite ma wartość 142°, zapewnia całkowite jej opróżnianie, nawet podczas obsługi najbardziej lepkich materiałów.
Standardowe modele są zdolne do wygenerowania przepływu hydraulicznego rzędu 120 litrów na minutę, a modele Elite osiągają przepływ o wartości 140 litrów/minutę – co przyspiesza cykle transportu ładunków z ziarnem. 
Cicha kabina
Kabina została zmodernizowana, osiągając najlepszą widoczność w klasie i jest zauważalnie cichsza. Kluczowe przyciski sterujące zostały umieszczone w jednym miejscu, a sterowanie głównymi funkcjami wysięgnika odbywa się za pomocą elektronicznego joysticka, uwzględniając zmianę biegów i obsługę niezależnego układu zapłonowego. W modelach Elite joystick został umieszczony w podłokietniku i wyposażony w dodatkowe przyciski sterowania do przodu i do tyłu. 
Transport drogowy
Przekładnia Powershift 4×3 w modelach standardowych zapewnia perfekcyjny rozkład prędkości przy wykonywaniu różnego typu operacji, w tym składowania beli, ciągnięcia naczepy oraz pracy na stosach kiszonki. Modele Elite zaprojektowano z myślą operacjach transportowych; są one wyposażone w przekładnię Powershift 6×3 z automatyczną zmianą biegów. Biegi 1–4 zmienia się manualnie, a mechanizm automatyczny załącza się przy wyborze biegu 5 i 6, co powoduje, że wybierany bieg jest zawsze najbardziej wydajny. Funkcja ta znacznie poprawia komfort pracy operatora i zmniejsza zużycie paliwa podczas transportu drogowego. Maksymalna prędkość transportowa wynosząca 40 kph wiąże się także z większą siłą uciągu. Zapewnia ona utrzymanie poziomu wydajności w zróżnicowanych warunkach roboczych, np. na polu, ale też podczas transportu ciężkich ładunków po nierównych powierzchniach dróg.
Manewrowanie i osprzęt
Aby wyeliminować odkształcanie podczas wykonywania zadań, usztywniono konstrukcję całego nadwozia. Dodatkowo równowagę zapewnia zintegrowany zbiornik paliwa, którego położenie jest idealne podczas pracy na stromych stosach z kiszonką. Ponadto udoskonalono także osprzęt czołowy. Dzięki temu zwiększyły się możliwości w zakresie szybkiego i prostego montażu i demontażu szerokiego asortymentu osprzętu. Modele Elite wyposażone są w automatyczną funkcję zbieżności układu kierowniczego, dzięki której wszystkie cztery koła są perfekcyjnie wyosiowane, zapewniając precyzję kierowania i redukcję zużycia opon. 
Codzienna konserwacja
Pokrywa otwiera się szeroko, a dostęp do wszystkich punktów obsługi jest możliwy z poziomu gruntu. Podczas intensywnej pracy w najbardziej zapylonym środowisku, odwracalny wentylator utrzymuje czystość kratki, co z kolei pomaga w utrzymaniu poziomu wydajności.
System okładzin ślizgowych
Seria LM jest wyposażona w system, który reguluje odległość pomiędzy sekcjami wysięgnika w czasie jego wysuwania. System okładzin ślizgowych zainstalowanych na samym wysięgniku wspomaga zachodzenie poszczególnych sekcji wysięgnika na siebie, a sam mechanizm jest przyjazny użytkownikowi – pozwala na prostą regulację przestrzeni międzysekcyjnych bez konieczności stosowania specjalistycznych narzędzi czy odbywania szkoleń. Ponadto okładziny te znacznie wydłużają trwałość maszyny oraz zmniejszają czas przestojów, wywierając wpływ na wydajność pracy. 

Model

Maksymalna wysokość podnoszenia (m)

Maksymalny udźwig (kg)

Maksymalna moc silnika (KM)

LM 6.32

6,1

3200

121

LM 6.35 Elite

6,1

3500

143

LM 7.35

7,0

3500

121

LM 7.42 Elite

7,0

4200

143

LM 9.35

9,1

3500

121

(wrp.pl, źródło: New Holland)