Kultura picia alkoholi w Polsce

Powoli zmienia się kultura picia alkoholu w Polsce. Nowy wzorzec niesie ze sobą zarówno zmianę trunków, jakie wybieramy, jak i ich ilość. Coraz częściej rezygnujemy z wódki na rzecz alkoholi słabszych – wina, piwa i ostatnio również cydru.

Wzorce konsumpcji, to ilość i rodzaj spożywanych trunków oraz sposób picia. Na głowę Polaka przypada rocznie 12,5 litra czystego alkoholu. Średnia światowa to 6,2 litra. Na mieszkańca USA przypada ok. 9,2 litra.

Mężczyźni piją średnio 3,5-krotnie więcej niż kobiety. Nie zmienia się jedynie liczba abstynentów. Mężczyźni wypijają więcej po ukończeniu 20 roku życia i przed ukończeniem 30 lat. Po największą ilość dawek alkoholu – bo aż 13 tygodniowo – sięgają w wieku 25 lat. Kobiety wypijają nieporównywalnie mniej – ok. 4 dawek alkoholu w ciągu tygodnia. Najwięcej między 35 a 45 rokiem życia.

Najchętniej pite przez Polaków jest dalej tradycyjnie piwo. W sezonie wiosenno-letnim sięgamy jednak również po napoje lekkie i orzeźwiające, takie jak wina musujące lub lekko schłodzone białe, spokojne. Coraz większą popularność zyskuje też od kilku sezonów bardzo modny cydr. – mówi Jacek Jantoń, prezes Jantoń SA Sp K. – Cydr Dobroński znajduje się w ofercie firmy Jantoń już od października 2013 roku. Jestem zdania, że w tym sezonie będzie królował podczas letniego grillowania, coraz skuteczniej zastępując piwo. Według naszych danych sprzedażowych, w okresach ciepłych sprzedaż cydrów zdecydowanie wzrasta – podkreśla.

Również wina owocowe zyskują na popularności. – Przez lata konsumenci kojarzyli wina owocowe jedynie z tanimi wyrobami niskiej jakości. Aktualnie marki premium win owocowych zaczynają być znowu doceniane i ich udziały w sprzedaży rosną – tłumaczy Monika Kania, kierownik ds. marketingu Jantoń – Branża szacuje, że jeszcze pod koniec lat 90. wielkość polskiego rynku win owocowych wynosiła 240 mln l. Dziś sprzedaje się ich ok. 130 mln l rocznie. Pomimo spadku, popyt na nie przewyższa sprzedaż win gronowych o niemal 30 mln l rocznie – podlicza.

Łagodne alkohole i smaki wybierają częściej kobiety – w piwie unikają goryczki, częściej wybierają łagodniejsze wina białe. Mocne alkohole to zdecydowanie domena mężczyzn.

Renata Struzik, źródło: Jantoń

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Please enter your name here
Please enter your comment!

Polityka Prywatności