reklama
baner KUHN
reklama
Baner Yara
reklama
Baner Agroecopower
reklama
baner BASF
reklama

Kara za reklamę

Reklama Veroni Mineral Fit wprowadzała konsumentów w błąd – uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na producenta napoju – spółkę Zbyszko Company – została nałożona kara finansowa w wysokości ponad 240 tys. zł. Obecnie UOKiK prowadzi 30 postępowań, w których bada, czy reklamy produktów nie łamią praw konsumentów.

reklama
Baner Osadkowski
reklama
baner stihl

Uznaje się, że reklama wprowadza w błąd, gdy na jej podstawie konsument uzyskuje fałszywe wyobrażenie na temat towaru lub usługi, a wprowadzające w błąd informacje mogą wpłynąć na jego decyzję dotyczącą nabycia towaru lub usługi.
– Zdaniem Prezes UOKiK oceniana reklama skonstruowana była w sposób, który sugerował, że za wyjątkiem promowanego produktu wszystkie inne tzw. wody smakowe” są szkodliwe ze względu na zawarte w nich konserwanty i przez to konsument mógł zostać wprowadzony w błąd – informuje Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.
Chodzi o zastosowane w przedmiotowej reklamie zabiegi socjotechniczne mające nakłonić konsumentów do nabywania reklamowanego produktu (m.in. sformułowanie: większość z Państwa nie kupuje wód smakowych. Trudno się dziwić – benzoesan sodu, sorbinian potasu – to konserwanty. Jeszcze trochę a będziemy wszyscy świecić). Dodatkowo postać aktorki otaczała łuna świetlna, a butelka z napojem zawierającym konserwanty została wyrzucona do kosza na śmieci. Skargi w tej sprawie złożyli do UOKiK Polska Federacja Producentów Żywności i Krajowa Izba Gospodarcza Przemysł Rozlewniczy.
Obowiązujące przepisy pozwalają na dodawanie do aromatyzowanych napojów bezalkoholowych, jakim jest Veroni Mineral Fit, środków konserwujących wymienionych w reklamie.
Urząd uznał również, że podkreślanie w kampanii szkodliwego działania konserwantów znajdujących się w tzw. “wodach smakowych” innych niż Veroni Mineral Fit, może wywoływać u konsumentów lęk. Zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności przekaz odwołujący się do uczuć klientów poprzez wywołanie lęku.

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów daje UOKiK możliwość nałożenia kary finansowej w wysokości 10 proc. ubiegłorocznych przychodów na przedsiębiorcę, który narusza zbiorowe interesy konsumentów. W tym wypadku kara wynosi 240 856 zł. Decyzja nie jest ostateczna. Spółka złożyła odwołanie od decyzji Prezesa UOKiK. Sprawa będzie rozpatrywana przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

reklama
Baner Sumiagro
reklama
Baner Corner
reklama
baner kioti

Konsumenci, którzy zostali wprowadzeni w błąd, mogą skorzystać z pomocy m.in. rzeczników konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są pod numerem infolinii 0 800 800 008. O tym, jak skutecznie dochodzić roszczeń na mocy ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym informuje przewodnik wydany przez UOKiK, dostępny na stronie www.uokik.gov.pl.

reklama
baner bayer
reklama
Baner Samasz
reklama
baner MChale

reklama
baner MChale
reklama
reklama
baner agrosimex
reklama
baner mandam

Przeczytaj także

None found

Najpopularniejsze artykuły

None found

ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)
INNE ARTYKUŁY AUTORA




NAJNOWSZE WIADOMOŚCI