John Deere 8030

Producent zielonych ciągników upublicznił wyniki swoich prac konstrukcyjnych. John Deere 8530, był prezentowany na międzynarodowej wystawie Agritechnica w Hannoverze. Dlaczego warto przyjrzeć się uważniej tej konstrukcji? Odpowiedź jest niezwykle prosta. Rozwiązania technologiczne zawarte w tej potężnej maszynie stosowane będą w większości mniejszych ciągników z jelonkiem w emblemacie.

Ciągniki opisywanej serii produkowane są w pięciu odmianach, wyposażonych w silniki o mocach od 245 do 360 koni mechanicznych przy pojemności skokowej 9000 ccm. Wszystkie jednostki napędowe stanowią kolejne mutacje tej samej konstrukcji.

Silnik
Jest to jednostka będąca ogniwem linii technologicznej o nazwie ECOPOWER. Pojemność skokowa opisywanej jednostki wynosi 9000 ccm. Sześciocylindrowy, wysokoprężny czterosuwowy silnik OHV, posiada po 4 zawory na cylinder. Układ zasilania stanowi wysokociśnieniowy system Common Rail (HPCR) najnowszej generacji. Zapewnia to zwiększenie mocy uzyskiwanej, przy zmniejszeniu zużycia paliwa. Dzięki temu rozwiązaniu, spada emisja toksycznych substancji w spalinach.
Prawdziwym majstersztykiem inżynieryjnym jest zastosowanie systemu turbodoładowania, wyposażonego nie tylko w chłodnicę gazów zasysanych Intercooler, ale również chłodnicę gazów wydechowych (Air to Air Aftercooling). Przechłodzone gazy spalinowe trafiają do turbosprężarki wyposażonej w kierownicę gazów spalinowych o zmiennym skoku (VGT). Teraz regulacja sprawności turbosprężarki jest możliwa niezależnie od prędkości obrotowej silnika. Układ zasilania wyposażony jest ponadto w system recyrkulacji spalin (EGR). Wszystkie te rozwiązania zapewniają płynną i kontrolowaną regulację parametrów pracy silnika, a w związku z tym jego mocy, bez udziału operatora. System chłodzenia silnika posiada automatykę zapewniającą zoptymalizowanie pracy wentylatora chłodnicy silnika VariCool. Wentylator posiada bezstopniową przekładnię pasową. W zależności od potrzeb – wynikających z temperatury cieczy chłodzącej, płynnie regulowane są obroty wentylatora. Inżynierowie zauważyli, że wentylator chłodnicy zabiera aż do 10% mocy silnika. Nie tylko przez konieczność jego napędzania, ale również przez niewłaściwą temperaturę silnika. Cały proces pracy silnika, zautomatyzowanej skrzyni biegów oraz pozostałych systemów zarządzany jest przez zintegrowany system kontrolny FEEM (full electronic engine menagement), zabudowany na pokładzie 8530. Zalety tych rozwiązania są aż nader oczywiste. Zwiększenie efektywności pracy silnika poprawia charakterystykę całej maszyny, zwiększa żywotność jednostki napędowej i diametralnie obniża zużycie paliwa. Warto nadmienić, że silniki montowane we wszystkich maszynach JD, są autorskimi konstrukcjami. Konstrukcja silnika rolniczego wymaga zbudowania jednostki o wyjątkowych parametrach. Jest to łatwe do sprawdzenia. Wystarczy porównać krzywą mocy silnika niekoniecznie” rolniczego z jednostkami John Deere. Silniki Deere, posiadają doładowanie w zakresie 10% mocy uzyskiwanej, służące od obsłużenia popytu na moc, w trakcie kiedy wymaga tego napędzany osprzęt.

Skrzynia przekładniowa
Producent zastosował przekładnię systemu AutoPower. Pod tą nazwą kryje się hybrydowa przekładnia, doskonale dopasowana przełożeniami do krzywej momentu obrotowego silnika. System sprzęgieł hydraulicznych napędza w sposób płynny przekładnie planetarne, przekazujące moment obrotowy na poszczególne sekcje przekładni. Taka filozofia konstrukcji łączy ze sobą wytrzymałość skrzyni mechanicznej z płynnością pracy i niezawodnością automatycznej, redukując do niezbędnego – fizycznego minimum, straty przekładni. AutoPower pozwala na zoptymalizowanie przełożeń w trakcie pracy, i pod obciążeniem, bez czynnego udziału operatora. Całością zawiaduje wspomniany FEEM, pracujący w oparciu o standard CanBus. Zintegrowanie sterowania silnikiem i przekładnią w jeden system informatyczno-sterujący ma niebagatelne znaczenie dla sprawności działania całego złożonego zespołu napędowo-transmisyjnego. Efektem takiego rozwiązania są doskonałe charakterystyki jakie posiada seria 8030.

Materiały
Wszystkie podzespoły i części składowe wykonywane są z wysokojakościowych materiałów metalurgiczno-hutniczych. Dla przykładu. Wałek rozrządu opisywanego silnika jest wykonany z materiału o symbolu 1080. Ten kosztowny stop zastąpił stosowane do tej pory materiały. Pozwoliło to na czterokrotne zwiększenie wytrzymałości wałka, przy wzroście jego twardości o 65%, w stosunku do poprzednich konstrukcji. Gniazda zaworowe wykonane z wysokowytrzymałościowego żeliwa białego doskonale znoszą wysokie temperatury i miliony cykli pracy zaworów.
Pierścienie tłokowe to kombinacja materiałowa. Pierścień uszczelniający wykonany ze stopu aluminiowego, z ceramiczną powłoką lica. Zamki drugiego pierścienia uszczelniającego uszlachetniane plazmowo zapewniają minimalizację szczeliny zamka. Pierścień smarujący i zgarniający wykonany z doskonałych materiałów zapewnia maksymalne smarowanie przy minimalnych stratach oleju. System oliwienia tulei cylindrowych to zespół rozpylaczy oleju, umieszczonych u dołu cylindra.

TUZ. Hydraulika i układ jezdny
Podnośnik tylny ma imponujący udźwig 9600 kg. Elementy jego hydrauliki siłowej znajdują sie na zewnątrz. Ułatwia to znacznie ich obsługę, kontrolę i ewentualną naprawę. Pompa hydrauliki roboczej, zabudowana w karerze skrzyni przekładniowej uzyskuje ciśnienie nominalne 200 Bar, przy wydajności 227 l/min (opcja). Hydraulika posiada system elektronicznej kontroli parametrów pracy Load Sensing. TUZ-y wyposażone w system autopoziomowania.
Układ jezdny jest również ciekawą konstrukcją. Model 8530 wyposażony jest w przedni układ jezdny w systemie wahaczy niezależnych amortyzowanych i stabilizowanych za pomocą siłownika hydropneumatycznego. Układ ten zapewnia wysoką stateczność trakcyjną przy znacznie polepszonym komforcie jazdy. Ciągnik wyposażony w takie zawieszenie nie ma tendencji do wzdłużnych wahań i myszkowania po drodze. Transmisja momentu napędu na oś przednią odbywa się za pomocą mechanizmu różnicowego, wyposażonego w ośmiotarczowe sprzęgło hydrauliczne, służące do załączania napędu bez konieczności zatrzymywania maszyny. Przeniesienie napędu z deferencjału na koła – za pomocą półosi z przegubami Kardana. Całością układu jezdnego steruje hydraulika układu kierowniczego.

Kabina operatora
Specjaliści od ergonomii mieli sporo pracy. Kabina najeżona jest zespolonymi wyświetlaczami wszystkich systemów ciągnika, dźwigniami i przełącznikami. Pogodzenie wygody i funkcjonalności to nie lada wyzwanie.
Siedząc w kabinie tego olbrzyma ma się wrażenie, że mimo dużych gabarytów kabiny, wszystko jest pod ręką. Że każda dźwignia i cięgło znajduje się na swoim miejscu. Doskonałe przeszklenie kabiny zapewnia dobrą widoczność w całym zakresie pola widzenia. Wskaźniki są funkcjonalnie rozmieszczone. To swoiste “centrum dowodzenia” wyposażono w skuteczną klimatyzację i wyciszenie. Poziom “zanieczyszczeń” akustycznych na jakie narażony jest operator jest porównywalny z samochodem osobowym.
Fotel kierowcy wyposażony w hydropneumatyczne amortyzatory i pasy bezpieczeństwa. Całości dopełniają praktyczne schowki i uchwyty.


Alan

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Please enter your name here
Please enter your comment!

Polityka Prywatności