fbpx

Jakość ma znaczenie. Rusza kampania medialna na temat drobiu

Tylko świadomy konsument może dokonywać dobrych wyborów – mówią twórcy kampanii informacyjnej skierowanej do miłośników mięsa drobiowego. Polska wyrosła na drobiowego potentata. Jesteśmy w ścisłej, europejskiej czołówce i co roku bijemy kolejne rekordy w eksporcie. Producenci chcą pokazać, że liczy się nie tylko ilość, ale też jakość.

roducenci drobiu mają powody do zadowolenia. Od wejścia Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku zwiększyli sprzedaż za granicę dwunastokrotnie. Aktualnie w Polsce produkuje się 1,5 miliona ton mięsa drobiowego. Z tego 1/3 wyjeżdża do innych krajów. W większości do Europy, ale mięso trafia też do Hongkongu, Wietnamu, Ghany czy Stanów Zjednoczonych. Mimo dużego eksportu Polska jest samowystarczalna i import jest śladowy. Na nasze stoły trafia więc taki sam produkt, który sprzedajemy innym.

Bez względu na kierunek eksportu odbiorcy oczekują, że kupowany produkt jest wysokiej jakości, pewny i sprawdzony. Najmniejszy błąd czy plotka to dla nas olbrzymie straty – mówi Maciej Przyborski, Wiceprezes Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej, zrzeszającej krajowych producentów.

Przy rosnącej konkurencji producenci nie mogą sobie pozwolić na najmniejsze potknięcie. – Ale to plan minimum. Mamy większe ambicje. Dlatego przyjmujemy jeszcze wyższe standardy wdrażamy dodatkowy system kontroli jakości – wyjaśnia Przyborski. To tzw. QAFP, czyli Program Gwarantowanej Jakości Żywności. Prace nad jego adaptacją w branży drobiarskiej trwają od dwóch lat.
Rok temu, decyzją Ministra Rolnictwa, QAFP stał się oficjalnie pierwszym drobiarskim systemem jakości w Polsce.
Jak to działa? Producent, który chce zdobyć certyfikat QAFP musi poddać się kontroli niezależnych audytorów. Badają oni każdy z etapów produkcji, sprawdzają czy przestrzegane są przepisy i normy. Jeżeli zakład spełnia kryteria, otrzymuje prawo do posługiwania się specjalnym znakiem jakości. Ten znak konsumenci znajdą na opakowaniach w sklepach. Dzięki temu wiedzą, że kupują towar gwarantowany przez producenta. Dlatego certyfikowane będzie tylko mięso pakowane bezpośrednio w zakładzie. – Tylko wtedy wiemy, że produkt był sterylny na każdym etapie i nie działo się z nim nic niedobrego w trakcie transportu czy w magazynie sklepu – tłumaczy Maciej Przyborski z KRD-IG. – Z naszych badań wynika, że Polacy nie ufają opakowaniom i wolą sami sprawdzać świeżość mięsa. Chcemy ich przekonać, że zapakowanie bezpośrednio przed opuszczeniem zakładu także ma wpływ na jakość. Dodatkowo informacja na opakowaniu pozwala na pełną identyfikację produktu – dodaje Przyborski.

Ten i inne stereotypy na temat mięsa drobiowego ma rozwiać kampania informacyjna Nowa Jakość w drobiarstwie”. Jej twórcy zidentyfikowali najczęściej powielane stereotypy o ich produktach.
I chcą się z nimi rozprawić. – Polacy powtarzają zasłyszane historie o hormonach antybiotykach, tuczeniu na siłę i innych praktykach. Brzmią sensacyjnie, ale są nieprawdziwe. Wprowadzenie systemu QAFP jest dobrą okazją, by pokazać, jak jest naprawdę – opowiada Tomasz Sandomierski, koordynator kampanii na temat systemu QAFP “Nowa Jakość w drobiarstwie”.

Oprócz konsumentów twórcy kampanii chcą dotrzeć również do dystrybutorów oraz do producentów, których będą zachęcać do przystąpienia do programu i rozpoczęcia starań o
certyfikat QAFP. Kampania potrwa do września 2014 roku, w tym czasie działaniami objęte zostaną Polska i Niemcy. Poza spotem, który można oglądać w telewizji i kinach oraz materiałami typowo reklamowymi autorzy stawiają również na edukację. W Niemczech i w Polsce skupią się na seminariach i spotkaniach bezpośrednich. W ich ramach będą na przykład organizowane wyjazdy niemieckich przedstawicieli i branży i dziennikarzy do polskich zakładów.

Budżet kampanii wynosi 3 994 043 EUR. Połowa tej kwoty pochodzi z dofinansowania UE. Kampanię organizuje Krajowa Rada Drobiarstwa-Izba Gospodarcza w ścisłej współpracy z Agencją Rynku Rolnego.

Co to jest QAFP?
QAFP (Quality Assurance for Food Products) to Program Gwarantowanej Jakości Żywności. W toku trwających od 2010 r. prac został on zaadaptowany do drobiarstwa. Tak powstała nowa wartość na rynku – pierwszy drobiarski system jakości w Polsce.
Powstał on z myślą o tym, aby przenieść jakość mięsa drobiowego na wyższy, niedostępny wcześniej poziom. Postanowiliśmy dać konsumentom drobiowe mięso kulinarne klasy premium.
QAFP obejmuje trzy grupy wyrobów. Dwie z nich, czyli kulinarne mięso z piersi kurczaka i kulinarne mięso z piersi indyka są wartościowymi częściami anatomicznymi tuszki. Są to produkty niosące dla konsumenta wysoką jakość kulinarną.
Trzecia grupa wyrobów to tuszki i elementy młodej polskiej gęsi owsianej. Są to produkty uchodzące za szczególnie wartościowe, zapewniające wyrazisty smak i rozkosz dla podniebienia.
Twórcy programu zadbali, aby wyjątkowe cechy produktów z logo QAFP były w pełni powtarzalne. Dzięki temu, za każdym razem, kiedy kupisz drób produkowany w systemie, będzie on miał taką samą – spełniającą wysokie wymagania jakość.
Mięso drobiowe z logo QAFP powstaje bez nastrzyków, posypek czy wprowadzania jakichkolwiek substancji dodatkowych. O wysokie standardy dbamy na każdym etapie produkcji, począwszy od dobru pisklaków, poprzez ich hodowlę, która odbywa się bez udziału antybiotyków, hormonów i stymulatorów wzrostu, aż po atrakcyjną prezentację w sklepach.
Opracowanie systemu rozpoczęto w połowie 2010 r. Ma on formułę zeszytu branżowego. Inicjatorem tego przedsięwzięcia była Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza.
Aby system był wiarygodny, w jego opracowanie zaangażowani zostali wybitni eksperci z przemysłu drobiarskiego. Program zrecenzowali naukowcy z Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego w Olsztynie i Instytutu Zootechniki Państwowego Instytutu Badawczego – Zakładu Doświadczalnego w Kołudzie Wielkiej. Dodatkowo, projekt zweryfikowali specjaliści do spraw jakości z zakładów zrzeszonych w Krajowej Radzie Drobiarstwa. Ostatecznie zaś trafił do rąk ekspertów z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Na wniosek Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego, 13 stycznia 2011 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi uznał System Gwarantowanej Jakości Żywności (QAFP) “Kulinarne mięso z piersi kurczaka i indyka oraz tuszki i elementy młodej polskiej gęsi”, za krajowy system jakości żywności.
Wszyscy zaangażowani w stworzenie systemu zdawali sobie sprawę, że konsumenci nie chcą już anonimowego produktu drobiowego. Obecnie kupujący pragną wiedzieć, co jedzą. Informacje o produkcie stały się cenne. Dlatego coraz częściej kupujemy mięsa pakowane. Nie dość, że pozwalają na lepszą identyfikację, to jeszcze są wygodne i mają dłuższą trwałość. Drób ze znakiem QAFP jest fabrycznie pakowany, co zapewnia wysoką jakość mięsa i ochronę mięsa przed szkodliwym wpływem warunków zewnętrznych.

McHale - baner - kwiecień 2024
Syngenta baner Treso
Baner webinarium konopie
POZ 2024 - baner

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najpopularniejsze artykuły
NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
[s4u_pp_featured_products per_row="2"]
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.