Jaki ciągnik wybrać?

0
905

Czeskie ciągniki sprzedawały się w minionym roku najlepiej. W 2008 roku zarejestrowanych zostało 2214 sztuk czerwonych ciągników z Brna. Dobra jakość w połączeniu z dość prostymi, jednak sprawdzonymi rozwiązaniami stanowi o popularności Zetora.

Forterra to model flagowy, oferowany w czterech typoszeregach. Ciągniki oznaczone jako 9641 dostępne są z silnikami o mocy 90 KM, a najsilniejszy 12441 posiada moc 122 KM. Wszystkie jednostki napędowe to silniki czterocylindrowe, górnozaworowe w układzie OHV, chłodzone cieczą. Turbodoładowane, wyposażone w chłodnicę powietrza.

Przekładnie

Ciągniki wyposażone są w rodzime czeskie skrzynie przekładniowe o zakresach 24/18 biegów. Na rok 2009 zapowiedziane zostało wprowadzone rewersu hydraulicznego. Przekładnie nie są obarczane dużą ilością sterowników elektronicznych, z tego powodu są proste w przyszłych naprawach. Nie wymagają również zaawansowanego serwisu. Skrzynie biegów posiadają dwustopniowy wzmacniacz momentu obrotowego załączany elektrohydraulicznie oraz rewers mechaniczny.Wszystkie ciągniki posiadają napędzaną przednią oś. Przeniesienie napędu odbywa się w sposób tradycyjny – za pomocą wałka napędowego. Hamulce mokre sterowane hydraulicznie.

Hydraulika, TUZ

Układ hydrauliczny Forterry to rozwiązania BOSCH, dwusekcyjne, w układzie 4+1. Sterowanie podnośnika odbywa się za pomocą praktycznych i wygodnych pokręteł, umieszczonych na lewej konsoli, w pobliżu podłokietnika. Udźwig tylnego podnośnika wynosi 5850 kg, a wydatek maksymalny pompy hydraulicznej 70 l/min.

Kabina

Warto skupić się na wystroju wnętrza i ergonomii miejsca pracy operatora. Kabina oszklona, zapewnia bardzo dobrą widoczność we wszystkich sferach. Układ wydechowy schowany jest za słupek przedni prawy, dzięki czemu nie ogranicza widoczności w przód. Jakość materiałów nie budzi zastrzeżeń. Pamiętajmy, że oceniamy jeden z tańszych ciągników na rynku, więc wymagania należy dostosować do ceny. Wszystkie wyłączniki oraz dźwignie umieszczone są pod ręką. Wskaźniki na desce rozdzielczej są dość mocno skupione, lecz nie zmniejsza to przejrzystości deski rozdzielczej. Kierownica jest regulowana, a jej położenia dobrze zestrojono z położeniem fotela kierowcy.

Biorąc pod uwagę wszystkie za i przeciw, zakup Forterry to niezły pomysł. Jest to ciągnik podstawowy do mniejszych i średnich gospodarstw, lub pomocniczy dla gospodarstw większych.