Jaka będzie sprzedaż ciągników?

W 2015 r. zarejestrowano w Polsce 12 303 nowe ciągniki. Miniony rok był okresem stagnacji, a obecny zapowiada się jeszcze gorzej. Dlaczego polscy rolnicy rezygnują z zakupu nowych maszyn?

W poprzednim roku sprzedano o 13% ciągników mniej niż w 2014 r. W ostatnim miesiącu minionego roku zarejestrowano 1256 nowych maszyn, co było jednym z lepszych miesięcznych wyników.
 
Kto na podium?
Kolejny rok z rzędu New Holland był producentem, który zarejestrował najwięcej ciągników. W sumie w statystykach pojawiło się 2055 traktorów tej marki, czyli o 20% mniej niż w 2014 r. W samym grudniu zarejestrowano 201 niebiesko−białych traktorów, co zapewniło drugie miejsce w klasyfikacji miesięcznej. Podobnie jak przed rokiem, drugie miejsce na podium rocznym przypadło marce John Deere. W całym 2015 r. 1874 nabywców zdecydowało się na zakup ciągnika spod znaku jelenia (o 26 więcej niż w 2014 r.). W ostatnim miesiącu roku John Deere był jednak dopiero 8. Trzecie miejsce w rocznej klasyfikacji producentów zajął Zetor, który wypuścił na rynek 1658 nowych ciągników. Czeski producent był jednocześnie liderem grudnia dzięki 231 rejestracjom.
 
Jak pokazują badania agencji M&J, 43% rolników jako nowości rynkowe najchętniej widziałoby ciągniki o mocy poniżej 100 KM. Natomiast 51% rolników w nowościach rynkowych upatruje maszyn o mocy od 100 do 200 KM. Jedynie 6% zainteresowanych jest ciągnikowymi nowościami o mocy powyżej 200 KM.
 
Jaki będzie rok 2016?
Pracownicy agencji M&J uważają, że rok 2016 nie będzie gorszy od poprzedniego. − Myślę, że spokojnie powinna zostać osiągnięta sprzedaż powyżej 10 tys. maszyn. Najwięcej będzie zależeć od producentów i dilerów. Mimo nienajlepszej koniunktury, producenci nie powinni rezygnować z wprowadzania nowości na rynek. Takie działanie jest pozytywnym sygnałem dla branży rolniczej, a po okrzepnięciu sytuacji rynkowej, produkt ma szansę na liderowanie sprzedaży – podkreśla Łukasz Różycki.
 
Na uwagę zasługuje rozbieżność, jeśli chodzi o przeprowadzone badania w gronie rolników oraz producentów ciągników. Aż 60% producentów uważa, że sprzedaż ciągników w roku obecnym będzie gorsza niż w 2015 r. Jedynie 20% z nich liczy na większe zyski. Z kolei 39% badanych rolników twierdzi, że sprzedaż będzie podobna do zeszłorocznej.
 
Marcin Nieradka