Dwa srebrne medale targów AGRITECHNICA 2013 otrzymał koncern SAME DEUTZ-FAHR za automatyczną zmianę prędkości WOM oraz hydrauliczną koncepcję hamulca silnikowego.
Automatyczna zmiana prędkości WOM
Po raz pierwszy zrealizowana została przekładnia z wałem odbioru mocy, w której przełączanie mocy na wale możliwe jest też pod obciążeniem. I tak w zależności od obciążenia silnika następuje tu automatyczne przełączanie pomiędzy znamionową prędkością obrotową i ekonomicznymi obrotami silnika. Rozszerza to spektrum ekonomicznej jazdy szczególnie przy zmiennych warunkach pracy z uniknięciem niestabilności eksploatacji.
Hydrauliczna koncepcja hamulca silnikowego
Inaczej niż przy zwykłym hamowaniu silnikiem efekt hamowania osiągany jest tu przez ograniczenie strumieni oleju roboczego w systemie hydraulicznym i jednoczesne włączenie elektronicznego sprzęgła wiskotycznego wentylatora. Potęguje to efekt hamowania i jednocześnie zapewnia chłodzenie ogrzanego oleju hydraulicznego. W sumie system ten w połączeniu z silnikiem diesla 3,6 l osiąga lepszy efekt hamowania niż w poprzednim modelu 4,1 l z konwencjonalnym hamowaniem silnikiem. Ze względów bezpieczeństwa efekt hamowania ogranicza się w zależności od kąta skrętu kół.
(AA, DA, fot: DLG)