Od 11 sierpnia 2022 r. opłaty za kontrolę zwierząt przeznaczonych do wywozu, handlu lub przemieszczania w celach niehandlowych albo umieszczania na rynku krajowym oblicza się na podstawie czasu pracy poświęconego na kontrolę.
– Aktualnie podstawowa stawka opłaty za taką kontrolę trwającą nie dłużej niż godzinę wynosi 112,80 zł, a w przypadku kontroli trwającej dłużej niż godzinę, za pierwszą godzinę – 112,80 zł, a za każde rozpoczęte 15 minut po upływie pierwszej godziny – 14,10 zł. Jest to rozwiązanie odmienne od tego, które stosowano przed 11 sierpnia 2022 r., gdy wysokość opłaty była uzależniona od liczby skontrolowanych zwierząt albo liczby przesyłek zwierząt. Ponadto, aktualna opłata uwzględnia koszty dojazdu, natomiast przed 11 sierpnia 2022 r. rolnicy ponosili dodatkowo koszty dojazdu urzędowego lekarza weterynarii na miejsce przeprowadzenia kontroli – informuje Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
W przypadku małych gospodarstw opłatę za taką kontrolę zwierząt pobiera się w wysokości obniżonej o 75%, jednak nie niższej niż 40 zł, w przypadku kontroli świń przeprowadzanej w gospodarstwie, w którym jest utrzymywane nie więcej niż 50 świń. Po zastosowaniu tych reguł opłata za taką kontrolę przekracza kwotę 40 zł w przypadku, gdy czas jej trwania wynosi co najmniej 2 godziny. Tytułem przykładu, gdy taka kontrola trwa 1,5 godziny, opłata wyniesie 40 zł, gdy trwa 2 godziny, opłata wyniesie 42,30 zł, a gdy trwa 2,5 godziny, opłata wyniesie 49,35 zł.
Jak podaje resort rolnictwa, średnia wysokość opłaty przypadająca na godzinę kontroli zwierząt przeznaczonych do wywozu, handlu lub przemieszczania w celach niehandlowych albo umieszczania na rynku krajowym jest niższa w przypadku jednej dłuższej kontroli, a wzrasta w przypadku konieczności kilkakrotnej obecności urzędowego lekarza weterynarii w gospodarstwie w celu wystawienia świadectwa zdrowia. Z tego powodu odpowiednie planowanie przemieszczeń zwierząt stanowi podstawę do ograniczania kosztów z tytułu opłat ponoszonych za czynności wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną.