reklama
baner KUHN
reklama
Baner Yara
reklama
Baner Agroecopower
reklama
baner BASF
reklama

Ile paliwa można zaoszczędzić zmniejszając ciśnienie w oponach ciągnika?

Jakie powinno być ciśnienie w oponach w ciągniku rolniczym? Zastanówmy się dziś, dlaczego zmniejszenie ciśnienia w oponach zwiększa przyczepność kół ciągnika w czasie prac polowych. Czy dopasowanie ciśnienia w oponach ma wpływ na zużycie paliwa przez ciągnik?

reklama
Baner Osadkowski
reklama
baner stihl

Nowoczesna opona ciągnikowa to technologiczne dzieło sztuki. Jej budowa musi być na tyle mocna, żeby wytrzymywała ciężar ciągnika i podczepionej do niego maszyny. Jednocześnie też na tyle elastyczna, żeby przejmować na siebie nierówności dróg i pól. Jednak nie tylko.

Musi być jeszcze elastyczna i to w zamyśle rozpiętości ciśnienia powietrza jakim ją pompujemy. Opony najwyższej klasy potrafią – dzięki zmianom ciśnienia – optymalnie dopasować się do każdego podłoża, a co za tym idzie – oszczędzać paliwo.

reklama
Baner Corner
reklama
baner kioti

Obniżone ciśnienie w oponach ciągnikach a nacisk na glebę

Regulacja ciśnienia powietrza w oponach ciągnika ma kluczowe znaczenie dla jego przyczepności i efektywności pracy na polu. Obniżone ciśnienie powoduje zwiększenie powierzchni styku opony z podłożem. Większa powierzchnia styku oznacza lepsze rozłożenie nacisku na glebę, co skutkuje mniejszym ugniataniem podłoża i lepszym przenoszeniem siły napędowej.

reklama
baner bayer
reklama
Baner Samasz
reklama
baner MChale

Wyższe ciśnienie w oponach ciągnikach a poślizg kół

Przy wyższym ciśnieniu kontakt opony z glebą jest ograniczony do mniejszej powierzchni, co zmniejsza przyczepność i prowadzi do większego poślizgu kół. Poślizgi powodują, że znaczna część momentu na kołach dosłownie “idzie w powietrze” niczemu nie służąc poza przepałem mocy i paliwa.

Z kolei optymalizacja ciśnienia pozwala na efektywniejsze wykorzystanie mocy ciągnika i ograniczenie strat energii, bo tam gdzie jest przyczepność – jest efekt.

Jak zmniejszenie ciśnienia w oponach zwiększa przyczepność kół zmniejsza zużycie paliwa?

Zmniejszenie ciśnienia w oponach przekłada się bezpośrednio na poprawę uciągu ciągnika, co oznacza, że silnik nie musi pracować z nadmiernym obciążeniem, aby pokonać opory ruchu i poślizg. Mniejszy poślizg oznacza mniejsze straty energii, a tym samym zmniejszone zapotrzebowanie na paliwo.

reklama
Baner Sumiagro

Badania terenowe wykazały, że obniżone ciśnienie w oponach może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 18%, co stanowi istotne oszczędności w długoterminowej eksploatacji ciągnika.

Płynna regulacja ciśnienia w oponach wpływa na trakcję ciahnika i zuzycie paliwa
Płynna regulacja ciśnienia w oponach wpływa na trakcję ciahnika i zuzycie paliwa, fot. Adam Ładowski

Dlaczego poślizg kół na mokrej glebie zmniejsza uciąg?

Na wilgotnej glebie nadmierne ciśnienie w oponach powoduje mniejszą powierzchnię styku z podłożem, co prowadzi do gorszego przenoszenia napędu i zwiększonego poślizgu. W efekcie koła nieefektywnie przenoszą siły napędowe na podłoże, a większa część energii zużywana jest na bezużyteczne obracanie się kół zamiast na faktyczne przemieszczanie ciągnika.

W rezultacie zmniejsza się uciąg ciągnika, co powoduje konieczność większego zużycia paliwa i wydłużenia czasu pracy. W celu ograniczenia tego zjawiska stosuje się odpowiednią regulację ciśnienia w oponach, aby poprawić ich przyczepność do gruntu i zminimalizować straty energii.

Praktyczny test Michelin – wyniki

Podczas polowych testów Michelin Tracks & Tyres Farming Tour dokonano pomiarów uciągu i zużycia paliwa w ciągniku New Holland T7.270, zmieniając ciśnienie w oponach. W teście zastosowano dwa warianty ciśnienia:

  • 1,5 bara z tyłu i 1,2 bara z przodu (standardowe ciśnienie),
  •  0,9 bara z tyłu i 0,6 bara z przodu (obniżone ciśnienie).

Wyniki były jednoznaczne:

  • Siła uciągu przy standardowym ciśnieniu wynosiła 4900 daN, natomiast przy obniżonym ciśnieniu wzrosła o 22% do 6000 daN.
  • Zużycie paliwa zmniejszyło się o 18% przy niższym ciśnieniu.

Warto obniżać ciśnienie w oponach

Obniżenie ciśnienia powietrza w oponach ciągnika w czasie prac polowych pozwala na:

  • Zwiększenie przyczepności i siły uciągu.
  • Redukcję poślizgu i strat energii.
  • Znaczne zmniejszenie zużycia paliwa.
  • Ochronę gleby przed nadmiernym ugniataniem.

Wprowadzenie systemów automatycznej regulacji ciśnienia w oponach może dodatkowo usprawnić zarządzanie parametrami pracy ciągnika, optymalizując jego wydajność i ograniczając koszty eksploatacji. Takie systemy regulacji wielokrotnie już wykazywały, że obniżanie ciśnienia w oponach gdy jest to konieczne, ma swój sens ekonomiczny.

reklama
baner MChale
reklama
reklama
baner agrosimex
reklama
baner mandam

ZOSTAW KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Przeczytaj także

None found

Najpopularniejsze artykuły

None found

ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)
INNE ARTYKUŁY AUTORA




NAJNOWSZE WIADOMOŚCI