fbpx

Fałszywe informacje w Internecie na temat warunków życia zwierząt hodowlanych

Zjawisko rozpowszechniania fałszywych informacji o polskiej żywności było przedmiotem debaty pt. „Jak skutecznie walczyć z dezinformacją i fejk atakami w branży żywnościowej”, którą zorganizowała Krajowa Rada Drobiarska 24 stycznia b.r.

Podczas debaty poruszono temat historii hejtu i dezinformacji żywnościowej w polskim Internecie, jej celów i motywacji. Omówiono zagrożenia wizerunkowe i komunikacyjne sektora rolno-spożywczego i wskazano rolę edukacji, co powinno zapobiegać rozpowszechnianiu się szkalujących informacji.

Prezes IBIiMS Michał Fedorowicz przekazał wyniki prowadzonych przez Instytut analiz, z których wynika, że dezinformacja bazuje na określonych algorytmach, które dają możliwość szybkiego dostarczenia przekazu do jak największej liczby odbiorców, przy czym nieprawdziwe dane są przedstawiane jako wyniki badań, bez możliwości ich weryfikacji i identyfikacji ich autorów.

Wiele fałszywych informacji rozpowszechnia się na temat warunków, w jakich żyją zwierzęta hodowlane. Tymczasem, jak mówił prezes ZHiPBM Jacek Zarzecki po trzech latach funkcjonowania programu dobrostanu zwierząt w wymaganych przez program warunkach funkcjonuje już 50 proc. gospodarstw utrzymujących zwierzęta.

Przykładem fałszywej informacji na temat żywności jest też np. używanie nazwy „mleko” dla produktów roślinnych, o czym mówiła dyrektor PIM Agnieszka Maliszewska: przypomniała, że „mleko” jest nazwą zastrzeżoną dla produktów pochodzenia zwierzęcego.

Wiceminister Rafał Romanowski zwrócił uwagę na fakt, że jakość polskiej żywności jest przyczyną jej popularności, ale „nie wszystkim to odpowiada”; jako przykład ataku medialnego na polską żywność podał rozpowszechnianie nieprawdziwej informacji, że olej przemysłowy jest używany w Polsce do produkcji pasz, podczas gdy prawdziwe informacje, argumenty merytoryczne i wyniki badań nie były tak samo przekazywane.

W podsumowaniu debaty uczestnicy stwierdzili, że w atakach na polską żywność chodzi o czerpanie zysków; należy nauczyć się skutecznie przeciwdziałać dezinformacji, i wykorzystując nowoczesne środki przekazu docierać z prawdziwym informacjami do jak największej liczby odbiorców.

W debacie uczestniczyli eksperci z branży: Dariusz Goszczyński – Prezes Zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa, Jacek Zarzecki – Prezes zarządu Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego, Agnieszka Maliszewska – Dyrektor Polskiej Izby Mleka, Michał Fedorowicz – Prezes Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych, Rafał Romanowski – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Moderatorem debaty był Witold Katner – Rzecznik Prasowy Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej.

Źródło: KRDIG

McHale - baner - kwiecień 2024
Axial Syngenta baner
Baner webinarium konopie
POZ 2024 - baner

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najpopularniejsze artykuły
NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
[s4u_pp_featured_products per_row="2"]
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.