Zgodnie z prawem energetycznym samorządy gmin odpowiedzialne są za opracowanie programu zaopatrzenia w energię swoich mieszkańców. Technologie OZE mogą istotnie przyczynić się do poprawy zaopatrzenia w energię, szczególnie na terenach o słabo rozwiniętej infrastrukturze elektroenergetycznej. Niosą ze sobą również wiele innych korzyści na poziomie lokalnym.
OZE mogą stanowić istotny udział w bilansie energetycznym poszczególnych gmin, co może odegrać istotną rolę w spełnieniu przez Polskę unijnych zobowiązań wynikających z zapisów pakietu klimatyczno-energetycznego. Jednak motywacja działania władz samorządowych, bazująca wyłącznie na przymusie, byłaby dość ułomna i nieracjonalna.
Tak jak dla inwestorów angażowanie się w technologie OZE musi spełniać wymóg opłacalności przedsięwzięcia, tak również dla samorządu gminy muszą istnieć aspekty przemawiające za zasadnością podążania w tym kierunku. Wykorzystanie nadwyżki gruntów rolnych do upraw energetycznych, przetwarzanie produktów i odpadów rolnych, utylizacja frakcji energetycznych z odpadów komunalnych, poprawa lokalnego stanu środowiska, nowe stanowiska pracy, ograniczenie emigracji młodych za pracą oraz pozyskiwanie nowych źródeł finansowania budżetu gminy – to wszystko powoduje, że rola OZE w samorządach z każdym rokiem powinna być coraz większa.
Czy OZE i efektywność energetyczna to to samo co opłacalność finansowa? Jak skomplikowane są procedury inwestycyjne z punktu widzenia samorządów? Jakie programy wsparcia dla gmin przewiduje NFOŚiGW? Wiatr, słońce, a może jedno i drugie – co wybrać? Dlaczego warto stawiać na oświetleniowe technologie LED? Odpowiedzi na te i inne pytania poznamy już 23 września 2014 r. podczas IV edycji Dnia Samorządowca.
AT za Reeco Poland