Eko żywność podbije USA, Japonię i Singapur

Rok 2015 ma być rokiem polskiej żywności w USA – prognozują gazety. I wszystko wskazuje na to, że tak się stanie.

Z resztą nie tylko w Stanach Zjednoczonych będzie szeroko promowany dorobek polskich gospodarzy. Także w Japonii i Singapurze. Te trzy kraje będą polem działań promocyjnych polskiej żywności ekologicznej, prowadzonej  przez Stowarzyszenie „Polska Ekologia”. Na trzyletnią kampanię promocyjną pn. „EkoEuropa – jakość i tradycja” otrzyma ono od Agencji Rynku Rolnego 1,7 mln euro.
Polscy producenci żywności ekologicznej chcą podbijać rynki zagraniczne i stworzyć rozpoznawalną eko-markę naszych produktów. Tym bardziej, że w krajach rozwiniętych jest bardzo duży popyt na zdrową żywność. W tym celu Stowarzyszenie Polska Ekologia opracowało program promocyjny na kraje trzecie – mówi prezes stowarzyszenia Paweł Krajmas. – Kraje, które nas interesują to Japonia, Singapur i Stany Zjednoczone. Analizowaliśmy te rynki pod kątem ogłoszonej przez Komisję Europejską  tzw. Zielonej Księgi. Pozwala ona dosyć wysoko punktować te kierunki eksportu. Dodatkowo po analizach z Krajową Izbą Gospodarczą doszliśmy do wniosku, że te kraje są chłonne i mają świadomych konsumentów. Podczas misji gospodarczej do Miami przekonałem się, że faktycznie w Stanach Zjednoczonych są sklepy ekologiczne zainteresowane dystrybucją polskich produktów – dodaje Paweł Krajmas. – Członkowie naszego stowarzyszenia są obecni na rynkach tych krajów od kilkunastu lat, czego przykładem może być „Runoland” z runem leśnym. Firmie tej jeszcze w 2000 roku  amerykańskie władze sanitarne przyznały certyfikat eksportowy. Wielkie powodzenie będzie miała ekologiczna aronia, zwłaszcza w Japonii, gdzie  oczyszczające właściwości tych owoców są szczególnie cenione – zauważa.
Jeszcze trzy inne podmioty zajmą się trzyletnią promocją polskiej żywności w kilkunastu krajach. Są to: Związek „Polskie Mięso” z kampanią „Zasmakuj w Europie” – obejmującą schłodzoną i mrożoną wołowinę oraz przetwory z tego mięsa na rynku tureckim. „Soki i musy – witaminy w wygodnej formie” – jest kontynuacją kampanii promującej soki z owoców i warzyw w Polsce, Czechach, Rumunii, na Słowacji i na Litwie. Tą kampanią zajmuje się stowarzyszenie „Krajowa Unia Producentów Soków”. Promocję owoców miękkich (truskawek, borówek amerykańskich, porzeczek i malin) w Austrii, Czechach, Finlandii, Polsce i Szwecji przeprowadzi Związek Sadowników Polskich, który przygotował program kampanii nazwanej „Niezwykłe właściwości zwykłych owoców”.
Na wszystkie cztery kampanie łączne wydatki wyniosą 11,6 mln euro.