fbpx

Eko eksport

W Polsce mamy ponad 10 tysięcy zarejestrowanych gospodarstw ekologicznych. Ich liczba ciągle rośnie. Podobnie jak eksport ekologicznych towarów. Sprzedaż byłaby większa gdyby nie kłopoty z uzyskaniem certyfikatów jakości. Polskie gospodarstwa chcą poddawać się inspekcjom. Problem w tym, że żadna z polskich firm certyfikujących nie chce ich kontrolować, bo to wciąż nieopłacalne.

W Polsce jest siedem jednostek certyfikujących. Odpowiadają one za kontrolowanie gospodarstw ekologicznych pod względem jakości wytwarzanych przez nie produktów.
Marek Kretek Dyrektor Generalny Lambertz Polonia: mąka dostarczana do produkcji i ziarno, musza być w sposób ekologiczny produkowane, wytwarzane i spełniające standardy, które są sygnowane certyfikatem bio.
W ubiegłym roku, polskie firmy ekologiczne zwiększyły sprzedaż swoich produktów. Głównie do Niemiec. Zachodni kontrahenci najczęściej kupowali polskie owoce i warzywa. Największym powodzeniem cieszyła się ekologiczna cebula. Wzrósł też popyt na ekologiczne gęsi i trzodę chlewną.
Coraz częściej pojawiają się oferty kupna z krajów spoza Unii. Polską żywnością coraz bardziej zainteresowani są Azjaci.
Janina Zalewska Galeria Smaków JaZa: ci ludzie, którzy mają dużo pieniędzy, szukają dobrych produktów, między innymi polskich produktów.
Mimo wyraźnego popytu tamtejszy rynek wciąż jest dla nas zamknięty. Żadna z polskich jednostek certyfikujących nie jest bowiem zainteresowana kontrolą rodzimych firm eksportowych. Wymagania rynku japońskiego są znacznie wyższe od unijnego. W dodatku, proces nadania zezwoleń eksportowych jest jak na razie zbyt kosztowny.
Dorota Metera jednostka certyfikująca Bioekspert: to jest obszar biznesu. Więc jeżeli jest producent, któremu opłaca się eksportować coś do Japonii i jest takie zapotrzebowanie, to on powinien również mieć takie zasoby, żeby go było stać na zapłacenie opłat związanych z uzyskaniem certyfikatu zgodnie z wymogami japońskimi.
Właściciele polskich firm ekologicznych nie kryją rozczarowania, bo konkurencja staje się coraz większa.

Baner Syngenta

Radosław Bełkot/Agrobiznes
TVP
foto: Wrp.pl

N

McHale - baner
Danko baner marzec 2024
Webinarium konopie - baner
POZ 2024 - baner

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najpopularniejsze artykuły
NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
[s4u_pp_featured_products per_row="2"]
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.