fbpx

Eko eksport

W Polsce mamy ponad 10 tysięcy zarejestrowanych gospodarstw ekologicznych. Ich liczba ciągle rośnie. Podobnie jak eksport ekologicznych towarów. Sprzedaż byłaby większa gdyby nie kłopoty z uzyskaniem certyfikatów jakości. Polskie gospodarstwa chcą poddawać się inspekcjom. Problem w tym, że żadna z polskich firm certyfikujących nie chce ich kontrolować, bo to wciąż nieopłacalne.

Samasz loteria - baner

W Polsce jest siedem jednostek certyfikujących. Odpowiadają one za kontrolowanie gospodarstw ekologicznych pod względem jakości wytwarzanych przez nie produktów.
Marek Kretek Dyrektor Generalny Lambertz Polonia: mąka dostarczana do produkcji i ziarno, musza być w sposób ekologiczny produkowane, wytwarzane i spełniające standardy, które są sygnowane certyfikatem bio.
W ubiegłym roku, polskie firmy ekologiczne zwiększyły sprzedaż swoich produktów. Głównie do Niemiec. Zachodni kontrahenci najczęściej kupowali polskie owoce i warzywa. Największym powodzeniem cieszyła się ekologiczna cebula. Wzrósł też popyt na ekologiczne gęsi i trzodę chlewną.
Coraz częściej pojawiają się oferty kupna z krajów spoza Unii. Polską żywnością coraz bardziej zainteresowani są Azjaci.
Janina Zalewska Galeria Smaków JaZa: ci ludzie, którzy mają dużo pieniędzy, szukają dobrych produktów, między innymi polskich produktów.
Mimo wyraźnego popytu tamtejszy rynek wciąż jest dla nas zamknięty. Żadna z polskich jednostek certyfikujących nie jest bowiem zainteresowana kontrolą rodzimych firm eksportowych. Wymagania rynku japońskiego są znacznie wyższe od unijnego. W dodatku, proces nadania zezwoleń eksportowych jest jak na razie zbyt kosztowny.
Dorota Metera jednostka certyfikująca Bioekspert: to jest obszar biznesu. Więc jeżeli jest producent, któremu opłaca się eksportować coś do Japonii i jest takie zapotrzebowanie, to on powinien również mieć takie zasoby, żeby go było stać na zapłacenie opłat związanych z uzyskaniem certyfikatu zgodnie z wymogami japońskimi.
Właściciele polskich firm ekologicznych nie kryją rozczarowania, bo konkurencja staje się coraz większa.

Radosław Bełkot/Agrobiznes
TVP
foto: Wrp.pl

N

Baner SFD - aktualizacja 29.10.2024

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najpopularniejsze posty

None found

Najpopularniejsze artykuły

None found

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.