fbpx

Dragon – Pierwsza polska lokomotywa od 25 lat

Pierwszy od ćwierć wieku kontrakt na dostawę polskiej elektrycznej lokomotywy został zawarty w środę w Gdańsku – cztery lokomotywy E6ACT Dragon produkcji Zakładów Naprawczych Lokomotyw Elektrycznych w Gliwicach otrzyma przewoźnik towarowy STK z Wrocławia. Lokomotywa elektryczna E6ACT Dragon jest pierwszą lokomotywą elektryczną, jaką wyprodukowano w Polsce od ponad 20 lat. Jak powiedział PAP Ryszard Cygankiewicz z ZNLE, poprzedni kontrakt na dostawę polskich lokomotyw podpisano 25 lat temu.

Umowę z STK producent zawarł podczas trwających w Gdańsku targów kolejowych Trako. Pytany, czy lokomotywą są zainteresowani zagraniczni przewoźnicy, Cygankiewicz powiedział, że jest ona dedykowana na polski rynek i przystosowana do jego specyfiki.
Lokomotywa elektryczna E6ACT Dragon jest pierwszą od ponad 20 lat lokomotywą elektryczną wyprodukowaną w Polsce. Jej konstrukcja została opracowana przez Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych w Gliwicach przy współudziale EC Engineering oraz Instytutu Elektrotechniki. Sześcioosiowy pojazd przeznaczony jest do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. Przy jego produkcji wykorzystano najnowsze, dostępne w branży kolejowej, technologie. Do tej pory Dragon został zaprezentowany m.in. w 2010 r. podczas targów Innotrans w Berlinie (to największa impreza kolejowa w Europie). Prototyp lokomotywy pokazano również na Międzynarodowych Targach Trako, które odbyły się w Gdańsku w 2009 r. Na obu imprezach lokomotywa zebrała pochlebne opinie ekspertów i cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród przedstawicieli przewoźników.
Zakłady pracują nad kolejnym modelem lokomotywy. Ma ona być uniwersalna – nadająca się zarówno do prowadzenia pociągów pasażerskich, jak i lekkich pociągów towarowych.
W grudniu 2010 roku lokomotywa E6ACT DRAGON otrzymała świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego wydane przez Urząd Transportu Kolejowego.
W styczniu 2011 roku prototyp lokomotywy E6ACT DRAGON rozpoczął eksploatację obserwowaną przeprowadzaną przez STK S.A. z Wrocławia. Okres eksploatacji przez STK zakończył się w czerwcu br.
Następnie eksploatacja była kontynuowana przez Lotos Kolej Sp. z o.o. z Gdańska.
Największym atutem lokomotywy jest możliwość obsługi pociągów o masie dochodzącej nawet do 4 tys. ton. Dla porównania nowoczesne lokomotywy czteroosiowe są w stanie uciągnąć składy o masie około 3,4 tys. ton (wersja elektryczna) i 2,6 tys. ton (wersja spalinowa).

Podstawowe parametry techniczne lokomotywy E6ACT Dragon
Lokomotywa sześcioosiowa (układ osi Co’Co’)
długość – 20,25 m
moc – 5000 kW
masa własna – 116 t
prędkość eksploatacyjna maks. – 120 km/h
prędkość konstrukcyjna maks. – 140 km/h
siła pociągowa maks. – 375 kN
nacisk na oś – 20 ton

McHale - baner - kwiecień 2024
Axial Syngenta baner
Baner webinarium konopie
POZ 2024 - baner

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najpopularniejsze artykuły
NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
[s4u_pp_featured_products per_row="2"]
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.