fbpx

Danone walczy z marnowaniem żywności

W Polsce, co sekundę marnowane są blisko 153 kg jedzenia, z czego aż 92 kg to straty w polskich domach. W zmianę tej sytuacji angażuje się coraz więcej podmiotów, w tym firma Danone. Niemal wszystkie resztki żywnościowe, pozostałe po procesie produkcji w bieruńskiej fabryce serków i jogurtów trafiają do recyklingu, odzysku lub zostają przetworzone na paszę dla zwierząt.  

Zespół jednej z największych europejskich fabryk serków i jogurtów Danone w Bieruniu stawia sobie za cel, aby niczego nie zmarnować. Wdrożono setki usprawnień technologicznych, procesowych i operacyjnych, aby maksymalnie ograniczyć ilość pozostałości z procesu produkcyjnego. Zaś te resztki żywnościowe, których fabryka nie ma możliwości zagospodarować, dostają drugie życie – w myśl idei obiegu zamkniętego.

– Konsekwentnie walczymy z marnowaniem, co przekłada się na wymierne efekty. Obecnie już 97 proc. surowców i półproduktów niemożliwych do zagospodarowania w procesach produkcji jest przetwarzanych na paszę dla zwierząt. Pozostałe resztki żywnościowe, przekazywane są w 100 proc. do recyklingu lub odzysku. Dzięki usprawnieniom, jakie wprowadziliśmy, żadna żywność z naszej fabryki nie trafia na wysypisko – mówi Przemysław Turski, dyrektor fabryki Danone w Bieruniu.

Firma już zapowiada kolejne działania, które staną się częścią globalnego celu – do 2030 roku Danone planuje ograniczyć o 50 proc. resztki żywnościowe, jakie powstają w procesie wytwarzania i całym łańcuchu dostaw produktów mlecznych. Wyzwanie jest ambitne ze względu na dużą kompleksowość i skalę produkcji realizowanej w Bieruniu – powstaje tu blisko 300 wariantów produktów, które trafiają na stoły w przeszło 20 krajach w Europie oraz do USA.

By żaden produkt się nie zmarnował

Przeciwdziałanie marnowaniu nie kończy się w chwili, kiedy jogurt opuszcza fabrykę – a efekt takiego podejścia to aż 75 proc. mniej strat produktów w całym łańcuchu dostaw. Za tym osiągnięciem stoi szereg zmian w procesach logistycznych, ale nie tylko. Produkty z krótkim terminem przydatności można zakupić w symbolicznej cenie poprzez aplikację Too Good To Go. Dzięki temu rozwiązaniu konsumenci uratowali przed zmarnowaniem tysiące paczek z pełnowartościowymi serkami, jogurtami i produktami roślinnymi.

W Polsce większość, bo aż 60 proc. zmarnowanej żywności, to straty w gospodarstwach domowych. Jedną z przyczyn jest niewłaściwe czytanie etykiet, co powoduje, że często do kosza trafia również pełnowartościowa żywność. By zachęcić konsumentów do zapobiegania marnowaniu w swoich domach, Danone we współpracy z Too Good To Go, wprowadza zmiany oznaczeń na produktach mlecznych. Określenie „należy spożyć do” zostało zastąpione „najlepiej spożyć przed”. Na opakowaniach pojawiły się również oznaczenia „Często dobre dłużej” ponieważ bezpieczeństwo produktów marki nie zmienia się wraz z terminem minimalnej przydatności. Oznaczenia te zachęcają konsumentów do sprawdzania wizualnie, smakowo i węchowo produktów, których termin ważności już upłynął. Takie oznaczenie można znaleźć na wszystkich wariantach Danio w saszetkach, a firma zapowiada wprowadzanie go na kolejnych produktach.

Firma dba również o to, aby wspierać potrzebujących i współpracuje z Federacją Polskich Banków Żywności. W latach 2015-2021 przekazała produkty mleczne o łącznej wartości przeszło 20 mln zł. W tym roku również przyłącza się do organizowanej przez Banki Żywności akcji, w ramach której 500 tys. posiłków trafi do najbardziej potrzebujących.

McHale - baner - kwiecień 2024
Syngenta baner Treso
Baner webinarium konopie
POZ 2024 - baner

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najpopularniejsze artykuły
NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
[s4u_pp_featured_products per_row="2"]
INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.