Czytelne etykiety na produktach spożywczych

0
1064

Na opakowaniach produktów spożywczych producenci będą musieli umieszczać informacje o ich wartościach odżywczych i miejscu pochodzenia. Parlament Europejski przyjął w pierwszym czytaniu projekt rozporządzenia w sprawie przekazywania konsumentom informacji o żywności. Posłowie odrzucili jednak propozycję wprowadzenia kolorystycznych oznaczeń zawartości tłuszczów, soli i cukru w wyrobie.

Mając na uwadze wzrost zachorowań na cukrzycę i coraz częstsze problemy z otyłością wśród Europejczyków, Parlament Europejski poparł wprowadzenie znaczących zmian w sposobie etykietowania produktów spożywczych. Dzięki nim konsumenci będą lepiej poinformowani i będą mogli podczas zakupów dokonywać bardziej świadomych wyborów. Jednocześnie posłowie chcą uniknąć przeładowania etykiet nadmiarem informacji oraz nakładania szczególnie dużych obciążeń na przemysł spożywczy, mając na uwadze zwłaszcza małe i średnie przedsiębiorstwa.

Dzięki nowym zapisom wartości odżywcze danego produktu, takie jak kaloryczność, zawartość węglowodanów, cukru, soli i nasyconych kwasów tłuszczowych będą musiały być obowiązkowo opisane na przedniej części opakowania towaru. Parlament chce, aby opakowanie zawierało także informacje o zawartości protein, błonnika oraz tłuszczów nienasyconych.

Rozszerzono też obowiązek oznaczania kraju pochodzenia produktów spożywczych. Zasada ta obowiązuje obecnie w stosunku do niektórych towarów, takich jak wołowina, miód, oliwa. W przyszłości objęte tym wymogiem będą także pozostałe gatunki mięsa, w tym drobiowego, a także nabiał, świeże owoce i warzywa oraz inne jedno-składnikowe produkty. Dotyczy to także mięsa, drobiu i ryb wchodzących w skład przetworzonych produktów spożywczych. W przypadku mięsa nie wystarczy podać tylko jednego miejsca pochodzenia, ale także sprecyzować miejsce urodzenia, hodowli i uboju zwierzęcia. Jak wykazały badania, informacja o miejscu urodzenia, hodowli i uboju zwierząt ma duże znaczenie dla konsumentów. Mięso pozyskane z uboju zwierząt bez ich uprzedniego ogłuszenia może być sprzedawane na terenie UE, ale informacja o tym także powinna znaleźć się na etykiecie produktu.

Napoje alkoholowe zostały wyłączone z zakresu proponowanego rozporządzenia. Wyłączenie nie dotyczy jednak napojów z domieszką wysokoprocentowych alkoholi, takich jak alkopopy” produkowanych głównie z myślą o młodzieży. Zdaniem posłów napoje te powinny podlegać surowszym wymogom dotyczącym etykietowania, a w sklepach powinny być oddzielone od napojów bezalkoholowych.

Żywność wytwarzana ręcznie produkowana przez małe zakłady rzemieślnicze nie będzie podlegać zapisom rozporządzenia podobnie jak żywność, która nie jest fabrycznie pakowana.

Propozycja została przyjęta przez Parlament w pierwszym czytaniu i trafi teraz do Rady, gdzie zostanie rozpatrzona przez ministrów państw członkowskich. Projekt prawdopodobnie wróci do PE do drugiego czytania.

Kiedy rozporządzenie wejdzie w życie producenci będą mieli trzy lata na dostosowanie się do nowych wymagań. Okres ten zostanie wydłużony do pięciu lat dla przedsiębiorców zatrudniających mniej niż 100 pracowników i których roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza kwoty 5 mln euro.