Czy pomidor to owoc?

Męski świat jest czarno-biały, kobiety widzą go w szarościach. Jeśli chodzi o osądy rzeczywistości, mężczyźni dokonują ich najczęściej w czerni i bieli. Natomiast kobiety w swoich wyborach i decyzjach są bardziej podatne na dostrzeganie odcieni szarości. Dowodów na to dostarczył eksperyment przeprowadzony przez psychologów z University of Warwick, a opisany na portalu PAP – Nauka w Polsce.

Naukowcy pokazali stu trzynastu osobom pięćdziesiąt obiektów pytając, czy każdy z nich pasuje w pełni, po części bądź nie pasuje do wskazanych kategorii. Oto przykładowe pytania: czy farba to narzędzie? czy pomidor jest owocem? Pytano o takie obiekty, których kategoryzacja nie jest oczywista – przynajmniej w pierwszej chwili. Miało to sprowokować dyskusję i wzbudzić wśród badanych kontrowersje.
W trakcie badania okazało się, że mężczyźni częściej kategoryzują przedmioty zdecydowanie, mówiąc na przykład, że pomidor jest (albo nie jest) owocem. Tymczasem badane panie zaliczały przedmioty do różnych kategorii z mniejszą stanowczością, twierdząc np., że farba to coś w rodzaju” narzędzia. W swoich odpowiedziach częściej zwracały uwagę na niuanse. W porównaniu do mężczyzn 23 proc. częściej przyporządkowywały obiekty do kategorii “częściowej”.
To fakt, że przekonanie o takiej różnicy pomiędzy płciami istnieje w powszechnej świadomości. Jednak dopiero teraz naukowcy wykazali jej istnienie za pomocą eksperymentu.
– To, że stwierdziliśmy wyraźną różnicę w tym, jak przedstawiciele obu płci dokonują kategoryzacji nie znaczy, że jedna z ich metod jest lepsza od drugiej – uważa psycholog z University of Warwick, dr Zachary Estes. – Owszem, mężczyźni- lekarze szybko i z przekonaniem postawią diagnozę na podstawie zaledwie kilku objawów. Ale choć oznacza to korzyść wczesnej diagnozy, to jednocześnie niesie spore ryzyko, jeśli diagnoza okaże się błędna. W wielu przypadkach bardziej otwarte podejście do kategoryzacji albo diagnozowania bywa bardziej skuteczne.”

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Please enter your name here
Please enter your comment!

Polityka Prywatności