Polskie podniebienia stają się bardziej wymagające – coraz częściej rezygnujemy z innych alkoholi na rzecz win gronowych i cydru. Wypierają one również powoli wina owocowe i wermuty.
W Polsce wciąż przeważa spożycie piwa i wódki. Przynajmniej kilka razy w roku piwo pije prawie 73% dorosłych osób, co odpowiada blisko 23 milionom w miarę regularnych konsumentów. Tak samo popularne pozostają napoje spirytusowe, po które w ciągu roku sięga aż 88% dorosłych Polaków. Nie zmienia to jednak faktu, ze i branża winiarska ma się coraz lepiej.
Rynek winiarski od wielu lat rośnie i ma przed sobą dobre perspektywy. To bezpośrednio przekłada się na korzystną sytuację producentów i dystrybutorów win. – Znacząco zwiększyliśmy udział sprzedaży win gronowych, gdzie kolejny raz rozwijamy się dużo szybciej niż rynek co potwierdza atrakcyjność naszych produktów takich jak Kadarka Prestige czy Bulgarius.- podkreśla Jacek Jantoń, właściciel firmy Jantoń S.A. Sp. K..
Coraz częściej również zimą sięgamy po wina grzane, m.in. Wino Zbójeckie Grzane. Kolejnym sukcesem branży winiarskiej jest coraz większa popularność cydrów i perry. Ten pierwszy stał się rewelacją dwóch ostatnich lat. Nic dziwnego – jest silnie promowany przez producentów i detalistów, a samo jabłko, ze względu na potencjalne zagrożenia jakim są sankcje ze wschodu, znowu wróciło do łask wśród polskich konsumentów.
Przed rynkiem winiarskim w kolejnym, II półroczu, staje wiele wyzwań, ale i oczekiwań. Trendy rynkowe wskazują na dynamiczny rozwój kategorii cydru, zrównoważony wzrost win gronowych i lekki spadek sprzedaży win owocowych czy wermutów.